dc.description.abstract |
[cat] En aquest treball de fi de màster es descriu el potencial didàctic i les
bases teòriques i conceptuals de la utilització d'horts escolars a partir de la
revisió de la bibliografia sobre el tema, prioritzant les relatives una edat entre 12
i 16-18 anys que siguin més properes a l'àmbit geogràfic d'estudi.
L'agroecologia, com a ciència que estudia la pràctica agrícola sostenible en
relació amb el seu ambient ecològic, social, cultural i econòmic, pot trobar el
seu encaix dins els centres gràcies als horts escolars, com un espai on poder
aprofitar un recurs didàctic de múltiples efectes positius en els processos
d'ensenyament/aprenentatge des d'un paradigma científic holista, subjectivista i
pluralista i amb unes bases epistemològiques que tenen molt a veure amb les
de la pedagogia crítica i l'ensenyament dialògic.
Les experiències als centres es recullen mitjançant un qüestionari extens de
preguntes tancades adreçat a la persona que es presenta com a responsable
de l'hort escolar, destinat a caracteritzar tan aspectes tècnics, com organitzatius
i de gestió, així com utilització per alumnat d'ESO i en programes de
diversificació o adaptació curricular. Els centres estudiats disposen, en general,
de recursos materials i d'espai suficient, però pateixen de greus mancances de
tipus organitzatiu, amb la generalització de models lineals que depenen
exclusivament d'una persona i amb una baixa dotació de recursos humans i
manca d'implicació tan dels òrgans del centre com de mares i pares i altres
institucions i agents socials.
Les propostes per a la dinamització dels horts escolars com a recurs didàctic
passen per crear estructures i iniciatives de caràcter multidisciplinar,
participatives i horitzontals que en donin suport. |
ca |