[cat] Les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) desenvolupen un paper
important en la societat del segle XXI, estant presents en tots els àmbits de la vida
quotidiana i essent elements fonamentals per al dia a dia dels individus.
En educació, la utilització de les TIC com a estratègia didàctica permet abandonar
les pràctiques educatives pròpies del sistema tradicional i crear un àmbit educatiu
basat en el paper actiu de l’alumne com a creador i responsable del seu propi
coneixement, i el professor com a guia i moderador del procés d’ensenyament –
aprenentatge.
Aquests canvis comporten també modificacions en el sistema d’avaluació, centrat
l’atenció en la identificació de les dificultats dels alumnes per tal de conèixer les
seves necessitats i poder ajudar-los en el seu procés d’aprenentatge; i en les
metodologies didàctiques, que introdueixen les TIC per tal d’aprofitar les oportunitats
que ofereixen.
Les webquests constitueixen eines didàctiques de gran interès pel professorat, ja
que presenten trets propis de l’escola del segle XXI. Es tracta d’un procés
d’aprenentatge guiat que es basa en tècniques de treball en grup i d’investigació per
projectes a partir d’informació extreta de recursos web. A partir del treball cooperatiu
i el desenvolupament de rols específics, els alumnes treballen amb la informació per
tal d’assolir l’objectiu últim, la creació d’un producte final.
En el següent treball s’exposaran els canvis que ha viscut el sistema educatiu en el
segle XXI i s’estudiarà la webquest com a estratègia didàctica a partir de l’anàlisi
d’una webquest de creació pròpia, dirigida a alumnes de tercer d’Educació
Secundària de Llengua Castellana i Literatura.