dc.contributor.author |
Filipová, Petra
|
|
dc.date |
2017 |
|
dc.date.accessioned |
2018-05-04T06:49:02Z |
|
dc.date.available |
2018-05-04T06:49:02Z |
|
dc.date.issued |
2018-05-04 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11201/145748 |
|
dc.description.abstract |
[eng] Since the beginning of the 21st century, asexuality has been a point of interest both for
researchers and for the communities of people who have claimed this orientation.
Having gained visibility in the past decade, some asexual characters have emerged on
US television. Due to the relevance of fictional characters in popular culture as possible
role models for the creation of people’s gender and sexual identities, it is necessary to
examine the available representation of asexuality as a newly described sexual
orientation. Asexual men have been chosen for the analysis for two reasons: first, based
on the available research, it is predicted that sex has a greater impact on the creation of
masculinities than the creation of femininities. Second, female asexual characters are
mostly absent from current US television fiction. Through the application of theoretical
knowledge on asexuality and masculinity, this thesis aims to examine how asexual men
can create their identities on the basis of television role models, i.e. to answer the
following research questions: Do asexual men face more difficulty in constructing their
masculine identities than non-asexual men? Are asexual men forced to excessively
employ those aspects of masculine identities that are not connected to sexuality to
construct or reaffirm their masculinities, or do they perform heterosexuality in order to
do so? Does television fiction of the 21st century offer asexual men role models for the
creation of masculine identities? In order to answer these questions, theoretical sources
on masculinity and asexuality are applied to the analysis of two television shows, The
Big Bang Theory (2007-present) and Dexter (2006-2013). Both series feature a male
protagonist who could be classified as asexual based on behavior, thoughts, or speech,
and the comparison of characters in both sitcom and drama provides insight into the
creation of asexual masculinities as presented in television. |
|
dc.description.abstract |
[spa] Desde los inicios del siglo XXI la asexualidad ha sido una cuestión de interés para
investigadores/as y para las comunidades de individuos que se adscriben a esta
orientación. Gracias a la visibilidad ganada durante la última década, han comenzado a
aparecer algunos personajes asexuales en la television estadounidense. Debido a la
relevancia de los personajes de ficción en la cultura popular como posibles modelos
para la creación de identidades de género y sexuales, se hace necesario examinar las
representaciones disponibles sobre la asexualidad como una orientación sexual de
reciente definición. Se ha elegido a los varones asexuales como objeto de análisis por
dos razones: la primera, basada en la literatura sobre el tema, es que se supone que el
sexo tiene un mayor impacto en la creación de masculinidades que en la de feminidades.
La segunda, que en la ficción televisiva estadounidense actual apenas hay personajes
femeninos asexuales. Mediante la aplicación de una serie de teorías sobre asexualidad y
masculinidad(es), esta tesis tiene como objetivo examinar cómo los hombres asexuales
podrían construir su identidad sobre la base de los modelos televisivos; es decir, se
propone responder a las siguientes preguntas de investigación: ¿Tienen los hombres
asexuales más dificultades para construir su identidad masculina que los no asexuales?
¿Se ven los hombres asexuales obligados a emplear los aspectos no relacionados con la
sexualidad en su construcción o reafirmación de identidades, o por el contrario ejercen
una heterosexualidad performativa para lograrlo? ¿Ofrece la ficción televisiva del siglo
XXI modelos para la creación de identidades masculinas? Para contestar a estas
cuestiones, las fuentes teóricas sobre masculinidad y asexualidad se aplican al análisis
de dos series televisivas: The Big Bang Theory (2007-actualidad) y Dexter (2006-2013).
Ambas tienen personajes protagonistas masculinos que pueden ser clasificados como
asexuales en base a comportamientos, pensamientos/ideas o diálogos, y la comparación
de éstos en una comedia de situación y un drama permite profundizar en la construcción
de identidades asexuales tal cual se presenta en televisión. |
|
dc.description.abstract |
[cat] Des dels inicis del segle XXI, l'asexualitat ha estat una qüestió d'interès per a
investigadors/es i per a les comunitats d'individus que s'adscriuen a aquesta orientació.
Gràcies a la visibilitat guanyada durant l'última dècada, han començat a aparèixer
alguns personatges asexuals en productes de ficció televisiva nord-americana. A causa
de la rellevància dels personatges de ficció en la cultura popular com a possibles models
per a la creació d'identitats de gènere i sexuals, es fa necessari examinar les
representacions disponibles sobre l'asexualitat com una orientació sexual de recent
definició. S'ha triat els homes asexuals com a objecte d'anàlisi per dues raons: la
primera, basada en la literatura sobre el tema, és que se suposa que el sexe té un major
impacte en la creació de masculinitats que en la de feminitats. La segona, que en la
ficció televisiva nord-americana actual no hi pràcticament personatges femenins
asexuals. Mitjançant l'aplicació d'una sèrie de teories sobre asexualitat i
masculinitat(és), aquesta tesi té com a objectiu examinar com els homes asexuals
podrien construir la seva identitat sobre la base dels models televisius; és a dir, es
proposa respondre a les següents preguntes de recerca: tenen els homes asexuals més
dificultats per construir la seva identitat masculina que els no asexuals? Es veuen els
homes asexuals obligats a emprar els aspectes no relacionats amb la sexualitat en la seva
construcció o reafirmació d'identitats, o per contra exerceixen una heterosexualidad
performativa per aconseguir-ho? Ofereix la ficció televisiva del segle XXI models per a
la creació d'identitats masculines? Per contestar a aquestes qüestions, les fonts teòriques
sobre masculinitat i asexualitat s'apliquen a l'anàlisi de dues sèries televisives: The Big
Bang Theory (2007-actualitat) i Dexter (2006-2013). Ambdues tenen personatges
protagonistes masculins que poden ser classificats com a asexuals sobre la base de
comportaments, pensaments/idees o diàlegs, i la comparació d'aquests dins una comèdia
de situació i un drama permet aprofundir en la construcció d'identitats asexuals pel que
fa a la seva representació televisiva. |
|
dc.format |
application/pdf |
|
dc.language.iso |
eng |
|
dc.publisher |
Universitat de les Illes Balears |
|
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.rights |
all rights reserved |
|
dc.title |
Gender in Contemporary U.S. Culture. Asexuality in Representation and Reception. |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
|
dc.type |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
dc.contributor.director |
Fernández Morales, Marta
|
|
dc.contributor.codirector |
Tomascíková, Slavka
|
|
dc.contributor.codirector |
Prieto Arranz, José Igor
|
|
dc.doctorat |
Doctorat en Llengües i Literatures Modernes (extingit) |
|