[spa] En un mundo globalizado la competencia entre las compañías internacionales
va en aumento. El sector automovilístico está formado por muchas empresas
que compiten cada día para obtener más cuota de mercado.
Esta gran competencia hace que todas las empresas busquen reducir costes
para ofrecer un coche más barato que las demás compañías. Existe una gran
presión y una delgada línea que separa el éxito del fracaso. A veces la mentira
es una solución para conseguir los objetivos.
El fraude conlleva unas consecuencias, y en este trabajo se analizan los
efectos que produce sobre una empresa el descubrimiento de engañar a los
consumidores. También se investiga qué incentiva a mentir.
[eng] In a globalized world, competition among international companies is increasing.
The automotive sector is made up by a lot of companies that compete every
day in order to increase their shared market.
That competition makes every company seeking to reduce their costs to offer
cheaper cars than rivals. There’s a big pressure and a thin line between
success and failure. So the firm is tempted to cheat consumers and regulators
in order to reach objectives and generate a big profit of it.
The problem shows up when that profit has increased in short terms, but
involves a certain probability of cheat detection, which implies a loss in long
term.
This work analyzes what encourages lying by the firms and the negative impact
on a company which has been discovered cheating its customers.