dc.description.abstract |
[cat] La gestió de conflictes en els centres de secundària és pot gestionar des de
diferents perspectives, una d’elles és a través de la mediació escolar. La
mediació front a un altre tipus de mitjà de gestió de conflictes és un procés
voluntari on hi participen dues persones en conflicte i una tercera, el mediador,
que tan sols guiarà el procés. Per a poder arribar a un acord, les parts han
d’adquirir unes competències i valors per posteriorment gestionar i que no es
torni a repetir el conflicte o bé siguin capaços d’abordar-ne un de pròxim (de
Diego i Guillén, 2008, Boqué, 2003 o Notó, 2003).
A rel d’aquestes premisses, es presenta un treball en la gestió de conflictes a
través de la mediació des de la perspectiva de l’orientació educativa. Aquest ha
inclòs un treball de camp realitzat al municipi de Pollença, ja que el seu IES
està adscrit al programa de l’ICEE1
i fou el primer que tingué la figura de policia
tutor i de mediador cultural, agents clau per el funcionament del Servei.
Els objectius han estat: conèixer la mediació com a estratègia de gestió de
conflictes i analitzar els efectes del programa de mediació escolar de l’Institut
Guillem Cifre de Colonya, per aquest motiu s’ha realitzat un qüestionari adhoc
pels alumnes de 1r cicle d’ESO. Aquest treball ha servit per a saber quina
percepció tenen els alumnes de la conflictivitat dins l’aula, en el centre i del
Servei de Mediació, així com també per realitzar propostes de millora per
aquells IES que ja hagin implantant fa uns anys el Servei (Pollença), o d’altres
que s’inicien o tinguin en compte de posar-ho en marxa. Algunes propostes,
que han sorgit des de la investigació i les idees d’alguns autors com Boqué
(2002) i Oliver (2014-15) és treballar a partir de diferents nivells: departament
d’orientació, centre, aula, família, treball en xarxa i l’equip de mediació. Algunes
encaminades a treballar a aquests nivells com, la participació activa en la
comissió de convivència des del departament d’orientació, entre altres. |
ca |