[cat] Tradicionalment, les festes populars han estat introduïdes en els centres
educatius de les Illes Balears amb una finalitat eminentment lúdica. La
vinculació amb l’oci i el divertiment ha determinat que la seva integració a les
escoles i instituts es concebi com una forma de trencar les rutines diàries
d’aprenentatge. Aquesta tendència és més accentuada als centres d’educació
secundària, a causa de la completa exclusió de les festes populars dels
currículums autonòmics de secundària i batxillerat. Malgrat tot, les festes
populars poden esdevenir una font d’aprenentatge de qualitat si són introduïdes
com un recurs per adquirir determinats objectius didàctics. Com a expressió
immaterial, les festivitats populars són una innegable mostra del patrimoni
cultural d’una comunitat. A través de les festes populars, els alumnes poden
aprendre de forma entretinguda i significativa un gran nombre de continguts
curriculars. En aquest sentit, l’aprofitament didàctic de les festes populars és
especialment adient a les matèries que componen les ciències socials de l’ESO
i el batxillerat perquè resulten recursos transversals i versàtils. Aquest treball
defensa que, si es fa de forma planificada i reflexiva, la introducció de les festes
populars com un recurs a les ciències socials pot comportar molts beneficis
didàctics al procés d’aprenentatge de l’alumnat.