[cat] Aquest projecte revisarà el concepte tradicional d'ensenyament del
teatre. Les característiques del gènere, la història del teatre, els textos per a ser
representats sovint s'han treballat a través d'un aprenentatge totalment
memorístic. Els alumnes, de manera passiva, es limitaven a aprendre tots els
materials que el professor els preparava. La dramatització i el joc dramàtic,
però, constitueixen una nova metodologia que se centra en l'expressió lliure
dels alumnes, en la creació dels seus propis materials, la motivació...
A més, les activitats de dramatització serveixen per a treballar totes les
competències comunicatives de manera integrada. A través de les activitats de
psicomotricitat, es treballa el llenguatge no verbal: les mirades, la postura, els
moviments... També es desenvolupen l'escolta activa i les habilitats orals, però
cal que els alumnes es familiaritzin amb les característiques dels textos teatrals
i que les assimilin per tal de crear els seus propis materials amb total llibertat.
D'altra banda, el teatre és idoni per a fomentar l'empatia i la intel·ligència
emocional perquè els actors constantment han de fer l'esforç de posar-se a la
pell dels personatges. A més, es treballa en equip i de manera cooperativa i
això fa que es fomenti la socialització. Fins i tot, es pot orientar cap al
compromís cívic, ja que, des del teatre, es pot transformar la societat.
La proposta didàctica del treball constarà de diversos tallers en què es
treballaran diferents competències comunicatives i emocionals: la comprensió i
l'expressió oral i escrita, d'una banda i l'empatia, l'assertivitat i la intel·ligència
interpersonal o intrapersonal, de l'altra. Per tal de donar una dimensió social,
tots els tallers giraran entorn d'un eix temàtic: «el meu primer amor», és a dir,
les problemàtiques que giren entorn de les primeres relacions amoroses.
Finalment, es culminarà amb un projecte en què els alumnes hauran d'escriure
una obra teatral de caràcter educatiu i representar-la enfront de tots els
alumnes de primer cicle amb la finalitat de conscienciar-los dels perills de les
relacions abusives entre joves i adolescents.