[cat] L’error escolar és la manifestació exterior d’un procés on interactuen l’alumne, el
professor, el currículum i el context sociocultural, sent part coherent del procés
d’ensenyament-aprenentatge. És necessari identificar els errors i analitzar-ne les
possibles causes amb l’objectiu de suggerir estratègies per superar les errades
i, per tant, millorar el mencionat procés, és a dir, millorar la qualitat de l’educació.
Per analitzar els errors, des d’un punt de vista teòric, s’investiguen diferents línies
d’actuació proposades en el camp de les matemàtiques, on es plantegen
diverses tècniques d’anàlisi i classificacions dels errors, amb la finalitat de
conèixer i minimitzar les dificultats d’aprenentatge dels alumnes.
Endemés, el present estudi analitza i compara les dades obtingudes de les
avaluacions generals de diagnòstic de les Illes Balears i de Catalunya. De l’estudi
es desprèn que els alumnes de secundària tenen fonamentalment dificultats en
la resolució de problemes i, en particular, en el bloc de geometria.
Com a aplicació del marc teòric del treball i principal motivació de la investigació,
s’analitzen les proves escrites del bloc de geometria realitzades per un grup
d’alumnes de 4t d’ESO de l’institut on he fet les pràctiques. L’anàlisi mostra que
les principals dificultats matemàtiques que els estudiants tenen se centren en el
llenguatge matemàtic i en la interpretació de la informació espacial. A més, a
partir de les possibles causes dels errors, es dedueix que la metodologia
utilitzada per explicar matemàtiques és molt mecànica i descontextualitzada. Així
doncs, es proposen estratègies per superar els errors, fomentant la discussió, la
construcció i la reflexió dels alumnes.
Finalment, a partir dels resultats obtinguts a l’estudi, s’extreuen una sèrie de
conclusions i també es proposen recomanacions per a futures investigacions
sobre els errors a classe de matemàtiques.