[cat] Actualment ens trobam a l’era de la informació i les comunicacions, on les TIC
es troben en tots els àmbits de la societat, inclòs l’educatiu. Tot i les eines
disponibles, dins les aules encara predomina una metodologia tradicional, que
no aprofita tot el potencial tecnològic.
Aquest treball proposa utilitzar els avanços tecnològics per fer front als
problemes del sistema educatiu. I d’aquesta forma, cercar una millora del
procés d’ensenyament-aprenentatge.
Les TIC ofereixen multitud d’avantatges didàctics, sobretot per a una matèria
com les ciències naturals. Són eines molt útils per aconseguir una millora
educativa, ajuden a motivar als alumnes, són propícies per a un aprenentatge
cooperatiu, per al desenvolupament de competències (tant d’alumnes com
professors) i, a més, proporcionen una gran quantitat d’informació fàcilment
accessible.
Per aconseguir un aprenentatge efectiu, s’ha de fer una correcta integració de
les TIC. Tot això requereix una correcta formació dels docents.
Tot i els nombrosos avantatges que les noves tecnologies ofereixen, també es
troben una sèrie de problemes i/o inconvenients a causa del seu ús. Per
exemple, la falta de formació del professorat, un excés d’informació que pot
dificultar l’aprenentatge, la falta de recursos tècnics per accedir-hi i fer-ne un
mal ús.
Finalment, amb l’objectiu d’aplicar els avantatges de les noves tecnologies dins
les aules; es fa una proposta d’integració de les TIC en el primer curs de
l’educació secundària obligatòria.