[cat] Dins d’un marc de canvi de paradigma educatiu cap a un model de sistema
educatiu inclusiu, les estratègies educatives han anat evolucionant. El que
s’acepta avui dia és un model mixt de tècniques que treballen continguts i
competències de cara a la compresió i resolució de problemes vinculats amb el
món actual. El treball cooperatiu és una de les técniques més efectives i està
directament relacionat amb el treball en xarxa, la qual cosa enllaça amb la
manera en que avui dia ens relacionem quotidianament a través de les TIC. En
particular, eL recurs digital ‘wiki’, per la seva estructura i funcionament, apareix
com la ferramenta digital que permet als alumnes treballar cooperativament
accedint, organitzant i interpretant informació i continguts. Aquest treball ofereix
una experiència de treball cooperatiu amb alumnes de biologia i geologia de
quart de la ESO enriquit amb el recurs web “wiki” com a eina estructuradora del
procés d’ensenyament - aprenentatge. Els alumnes varen valorar notablement
l'experiència sencera i varen puntuar molt alt la possibilitat de tornar a utilitzar
aquest tipus d'experiència. El que més varen valorar va ser l'activitat de treball
en equip, seguida de l'activitat d'autoavaluació i coavaluació i del rol del
professor al llarg de les sessions. A més a més, varen mostrar una significativa
capacitat de reflexió i avaluació del seu propi procés d’aprenentatge.
L'experiència realitzada mostra que una proposta didàctica basada en el treball
cooperatiu i enriquida amb una wiki connecta amb els alumnes, els motiva, els
fa més participatius i aconsegueix qualificacions semblants a la mitajana de les
qualificacions dels alumnes en avaluacions anteriors.