dc.description.abstract |
[cat] El present treball exposa la programació i el desenvolupament d’una proposta didàctica
sobre poesia visual, la qual vaig poder dur a terme durant el període de pràctiques del
Màster de Formació del Professorat al Col·legi Sant Josep Obrer II de Palma amb dos grups
de l’etapa de 4t d’ESO.
Tal com asseguren J.J Casas Rivero i M.J Ceñal González Fierro (2009), cap definció
seria suficientment bona per a poder descriure cada adolescent individualment o cada grup
(o classe) col·lectivament de manera adequada. No es tracta d’un grup homogeni i la
maduració de cada un dels membres és diversa. A més, segons els autors, durant aquesta
etapa, la lluita per a aconseguir fites com la distinció respecte dels altres o el control de les
seves vides està en plena efervescència i això fa que les diferències entre uns i altres siguin
encara més significatives. Malgrat això, però, els adolescents troben molts d’obstacles per a
aconseguir aquests objectius i, en general, per gaudir de l’adolescència, entre ells: la
restricció del moviment i la llibertat i la manca de responsabilitat. Per aquest motiu, valoren
les activitats que els suposen un repte creixent i potencien el desenvolupament de les seves
habilitats, perquè això fa que augmentin les seves habilitats i coneixements i se sentin a
gust amb ells mateixos.
És dins aquest context, doncs, on s’ubica la proposta didàctica que es desenvolupa a
continuació, la qual pretén aconseguir diversos objectius; el primer, vol suposar un repte
assequible pels alumnes en l’àmbit acadèmic. El segon, vol afavorir el fet que desenvolupin
noves habilitats creatives gràcies a la llibertat que els ofereix. I, el tercer, pretén ser una
proposta didàctica que es pugui integrar dins l’escola del segle XXI, la que he conegut
durant les classes teòriques del Màster de Formació del Professorat, i de la qual
m’agradaria formar part en el futur com a docent. Per aquests motius, la proposta didàctica
que es pot trobar tot seguit és, des del meu punt de vista, innovadora, encara que manté
alguns aspectes tradicionals, inclusiva i transversal. Permet que els alumnes coneguin una
de les tendències de la poesia catalana més actuals i se la facin seva a través de les
creacions artístiques pròpies. A més, els ajuda a veure que allò que fan dins l’aula té
transcendència dins el món real i que la literatura, si li ho permetem, pot sortir de l’aula. |
ca |