[cat] El present treball presenta un anàlisi i una proposta didàctica sobre la
introducció del “Càlcul d’il·luminació amb el programa Dialux” en l’àmbit
educatiu i relacionar-lo amb l’estudi dels materials, distribució espacial i estalvi
energètic. Per això es important que des de ben petits, on comencen a prendre
coneixement de l’entorn en que viuen, s’introdueixi aquesta consciència i
aquests conceptes.
El Dialux es un programa informàtic senzill de fàcil utilització amb
potencial per ser utilitzada com a eina TIC innovadora i ser un mitja
d’aprenentatge de conceptes i principis basics en l’assignatura de tecnologia, i
en concret sobre materials i energies. Amés, dins l’assignatura de tecnologia,
els conceptes introduïts al programa poden ser aplicats al taller mitjançant la
realització d’una maqueta real i comparant els resultats pels propis alumnes. En
definitiva, permet un aprenentatge significatiu per entendre el mon real que ens
envolta mitjançant aquesta eina informàtica senzilla.
Abans d’introduir el “Càlcul d’il·luminació amb el programa Dialux” en sí
mateix, es presenta una recopilació d’informació del que opinen els experts
sobre la situació actual del tractament de “estalvi energètic” dins el mon de
l’educació, per això s’introdueixen els conceptes de “Educació per el
Desenvolupament de la Sostenibilitat”, “Il·luminació natural”, “Estalvi Energètic”,
etc. Amés, al tractar-se d’una eina TIC útil i innovadora, es valorarà el
tractament de les TIC dins l’àmbit educatiu, sortint dels programes estàndard
utilitzats als centres educatius i obrint noves perspectives dins l’entorn de
l’educació.
Finalment es presenta una proposta de projecte “Càlcul d’il·luminació
amb el programa Dialux” per a la introducció del a l’assignatura de tecnologia a
educació secundària, així els alumnes podran veure de primera ma la
importància dels materials i acabats utilitzats en la construcció, la gestió de les
energies i l’estalvi energètic dins la vida quotidiana.