[cat] El present Treball de Fi de Màster (TFM) sorgeix com a conseqüència de la
preocupació existent en tot el món sobre l’insuficient proporció d’alumnes de
secundària que tenen intenció de dedicar-se a les ciències en una futura
professió. Per això, l’objectiu principal d’aquest estudi és proporcionar al docent
de biologia i geologia de 4t d’Educació Secundària Obligatòria (ESO) una eina
fonamentada amb la metodologia constructivista de l’Aprenentatge Basat en
Problemes (ABP), per tal de millorar la motivació i l’interès de l’alumnat, i
proporcionar, d’aquesta manera, un aprenentatge significatiu.
Després de dur a terme una revisió bibliogràfica, s’ha dissenyat una proposta de
millora educativa pel temari de “L’herència i la transmissió dels caràcters”,
centrada amb tres activitats, desenvolupades amb el mètode de l’ABP. Al llarg
d’aquesta proposta es desenvolupa una de les tres activitats presentades, amb
la finalitat de ser el model a seguir per les altres activitats restants.
Aquest anàlisi extreu com a conclusió que el fet de presentar als estudiants
problemes reals de la vida quotidiana, característica típica del mètode de l’ABP,
encadena a la motivació intrínseca d’aquests. A pesar d’això, no és el mètode
més utilitzat dins les aules de secundària degut a una sèrie de desavantatges
que presenta aquesta metodologia.