[cat] En aquest TFM es proposa un nou enfocament didàctic dirigit als alumnes del
cicle formatiu de grau superior de Projectes d’Edificació, on l’objectiu és assolir
diferents competències professionals. És a dir, el conjunt de capacitats
necessàries per a exercir el rol que assumirà l’alumne i futur professional, en el
mercat laboral. El mòdul professional seleccionat en aquest cas serà el de
Disseny i Construcció d’Edificis.
Dins el món de l’educació, sembla evident considerar l’aprenentatge dels
alumnes com el centre d’interès més rellevant dins el procés educatiu.
Aquesta evidència provoca la necessitat de prioritzar el procés d’aprenentatge
de l’alumne. Així doncs, conèixer com aprèn l’alumne és determinant perquè
aquest vulgui aprendre i pugui aprendre. Per tant, és necessari ensenyar de
manera connectada i relacionada.
La teoria de l’aprenentatge d’Ausubel es fonamenta en l’aprenentatge
significatiu. Segons aquest autor, aquesta és la millor explicació a la
construcció del coneixement, a través de la qual els humans aprenem quan
relacionem els conceptes, quan connectem informació rellevant per a l’estructura
cognoscitiva de manera relacionada i coherent.
Aquest TFM planteja una proposta didàctica on es creï un entorn dinàmic per dur
a la pràctica aquesta teoria. Aquí és on té cabuda L'Aula del Futur (FCL Future
Classroom Lab en anglès), una nova proposta metodològica i organitzativa que
pretén donar resposta a les necessitats que els alumnes d’avui demanden.
Aquest TFM també pretén tenir en compte les singularitats de l’alumnat a què
ens dirigim en aquest cas.
L’Aula del Futur neix el 2012 del consorci de Ministeris d'Educació europeus amb
l'objectiu de mostrar una aula dissenyada de manera que promogui un canvi
metodològic en la forma d'ensenyar i aprendre, alhora que integri les TIC de
manera pedagògica.
L'aula està organitzada en 5 espais i una aula interactiva. A cada zona es promou
un tipus de procés d'ensenyament-aprenentatge en què l'alumne sempre és el
protagonista. Les zones s’anomenen: "Fer recerca", "Intercanviar", "Crear", "Interactuar", "Desenvolupar" i "Presentar". Cadascuna d'elles està dotada amb
la tecnologia necessària per facilitar aquests processos. Es promou el canvi
metodològic fomentant un aprenentatge actiu, on la tecnologia adquireix un
paper fonamental en el procés educatiu.
Aquesta proposta didàctica pretén d’una banda desenvolupar una actitud vital
que acompanyi la persona durant tota la vida de manera autònoma, crítica i
creativa per assolir una plena integració en una societat canviant i per al
desenvolupament personal i professional. L’alumne haurà de ser capaç de
trobar, seleccionar i autoavaluar nova informació per donar resposta als
problemes que se li presentin. Es veurà també com aquesta proposta afecta de
manera substancial a l’automotivació per esdevenir un bon professional.
Finalment, també pretén donar eines i idees per al nou model de professorat,
com a acompanyant del procés educatiu, que redissenya els recursos i espais
que té al seu abast.