[cat] El món de l’educació es troba a mig camí entre el tradicionalisme més absolut i
el sorgiment d’una nova manera d’entendre la docència a partir de la reflexió, la
coherència i la importància del paper protagonista dels alumnes. En aquesta
mateixa dicotomia es troba l’educació literària, a cavall entre la prolongació del
model historicista i l’aparició d’una nova filosofia fomentada en una metodologia
diversa i funcional. D’acord amb l’estat de la qüestió, aquest treball pretén, en
primer lloc, analitzar acuradament aquesta realitat educativa literària des
d’antany fins a l’actualitat, fet que permetrà justificar la necessitat d’enderrocar
uns patrons obsolets i de reconstruir l’entramat educatiu des d’una actitud
crítica i autoreflexiva. En segon lloc, es concretarà una proposta didàctica a fi
de demostrar la capacitat de vehicular aquest posicionament teòric en realitat
docent. Més específicament, es crearà una unitat didàctica pensada per als
alumnes del segon cicle d’ESO de l’IES Binissalem. Per tal d’aproximar-se a la
seva realitat cultural immediata, la proposta es basarà en la creació d’un itinerari literari sobre l’escriptor binissalemer Llorenç Moyà, a propòsit de l’Any
Moyà 2016, amb la finalitat de deixar de banda la visió nul·la o errònia que ha
sobrevolat aquesta figura literària.