[eng] In the present work we try to advance and deepen an adequate understanding of the expression 'dramatic phenomenology', as used by Stanley Rosen in his interpretative studies of Plato's work. Through a reading of the beginnings of three Platonic dialogues (Euthydemus, Meno and Menexenus) we will see how the choice of the form-dialogue forces us to question the selection of moments that the historical reception has tended to consider as philosophically Significant, by contrast to those considered as 'merely literary' or scenic. A proper understanding of the concept of 'dramatic phenomenology' absolutely precludes a strong distinction between these two moments. [spa] En la presente investigación pretendemos avanzar y profundizar en una comprensión adecuada de la expresión "fenomenología dramática", tal y como la utilizó Stanley Rosen en sus estudios interpretativos de la obra de Platón. A través de una lectura de los inicios de tres diálogos platónicos (Eutidemo, Menón y Menéxeno) se comprobará cómo la elección de la forma-diálogo nos obliga a cuestionar mucho la selección de los momentos que la recepción histórica ha tendido a considerar como filosóficamente significativos respecto a aquellos considerados como "meramente literarios" o escénicos. Una comprensión adecuada del concepto de "fenomenología dramática" imposibilita absolutamente una distinción fuerte entre estos dos momentos.