[cat] Aquest treball parteix de la necessitat de la renovació del sistema educatiu per tal d'adequar-lo als múltiples canvis, sobretot estructurals, de la societat en la que vivim. Per això, indaguem en un dels nous models, no només proposat, sinó implantat a dia d'avui, a l'Educació Secundària Obligatòria. El que es pretén és investigar en les arrels teòriques i profundes d'aquest sistema, per veure d'on parteix, quins són els supòsits i les idees sobre les que es fonamenta. A la vegada, però, hem de dir que partim d'un punt de vista escèptic, és a dir, recorrem als orígens teòrics de les competències perquè trobem que en la llei i en la seva aplicació s'obren grans interrogants que qüestionen directament la seva legitimitat. Proposem, a més, i com a resultat de les nostres investigacions, noves teories de les quals partir. Teories que van més d'acord amb la nostra concepció de la persona, de la tasca última de l'educació, i sobretot, teories que estan suportades per grans pensadors no només dedicats a la Pedagogia, sinó també a conèixer les arrels profundes de la nostra societat i els nous fenòmens que es donen. És evident que del coneixement profund de la nostra societat podrem arribar a veure quines mancances té o quines necessitats sorgeixen, i elaborar, llavors, un projecte educatiu amb consonància amb aquestes noves necessitats. Per últim, feim una consideració important: podem acudir als antics filòsofs, a antics projectes, a antigues concepcions de l'home per ajudar-nos en aquesta gran tasca?