[cat] Aquest treball de fi de màster del Màster Universitari en Formació del
Professorat formula una proposta d’organització d’un hort escolar a secundària.
Per fer-ho es basa en dos pilars. Primer, els resultats de la recerca bibliogràfica
fonamenten la idoneïtat pedagògica del treball a l’hort. Segon, una sèrie
d’entrevistes amb els responsables de l’hort escolar de nou centres educatius
menorquins serveix de porta de descoberta a les nombroses maneres
d’organitzar un hort i als seus punts forts i punts febles. A partir de l’anàlisi dels
nou horts escolars, s’identifiquen tres models d’hort, quatre models de
repartiment de les tasques i dos models de professorat responsable de l’hort.
També s’analitzen els punts clau per al funcionament de l’hort esmentats pel
professorat entrevistat i es comparen amb aquells trobats a la literatura, alhora
que es compilen les dificultats que s’han trobat per posar en marxa i mantenir
en funcionament l’hort.
El resultat de la recerca indica que el més adient per a un centre de secundària
és organitzar l’hort com a una assignatura optativa, impartida per professorat
especialista (aquest terme fa referència al fet de tenir un professor encarregat
de les classes a l’hort, front a la visita a l’hort amb el tutor o professorat d’altres
assignatures). Un cop s’assegura el manteniment de l’hort a través de l’alumnat
de l’assignatura optativa, aquest pot aprofitar-se també per a activitats puntuals
diverses, que poden ser d’educació ambiental, alimentació saludable, i moltes
altres.