dc.description.abstract |
[cat] La presència dels telèfons intel·ligents a les aules de secundària ha
esdevingut una realitat que no podem ignorar. En molts casos, l'ús no n'està
prou regulat i és una constant molt habitual la prohibició de l’ús d’aquestes
tecnologies dins l’aula. Podem dir que els telèfons intel·ligents estan altament
implantats en la nostra societat, tant en adults com en adolescents: en la seva
vida personal, tant alumnes com professors els usen. Així, s’hauria d’atendre la
necessitat de desenvolupar projectes educatius que lliguin els centres
educatius amb l’entorn social i tecnològic en el qual l’alumnat es desenvolupa,
és a dir, adequar l’ensenyament a la realitat social.
La recerca sobre l’ús educatiu dels dispositius mòbils és un àmbit
d’estudi recent, que comença a focalitzar estudis d’organitzacions educatives,
universitats i grups de recerca, i que té com a objectiu conèixer l’accés, l’ús i les
oportunitats pedagògiques que obren les tecnologies mòbils, les dinàmiques
organitzatives que emergeixen en els centres, la implicació parental al voltant
de les comunicacions, la seguretat, l’aprenentatge i el seu impacte en la
connexió entre l’escola i l’entorn (Consell Escolar de Catalunya, 2015).
Per tot això, en definitiva, hem considerat oportú presentar una anàlisi de
les potencialitats dels smartphones per a l’educació amb un objectiu doble: atès
el seu ús generalitzat, pensam que és imprescindible ensenyar als joves com
usar-los amb finalitats didàctiques i, en segon lloc, mirar de quina manera
poden contribuir a l’adquisició de les competències i els continguts de
l’assignatura “Llengua catalana i literatura” recollits al currículum de les Illes
Balears.
Per assolir aquests propòsits, hem fet una recerca bibliogràfca que ens
haurà servit de base per a l’elaboració del marc teòric del treball. Pel que fa a la
proposta didàctica, ens hem centrat en els continguts curriculars per proposar
activitats que tenen com a eina central els telèfons intel·ligents. De tot això,
n’hem extret algunes conclusions. |
ca |