[eng] The implementation of the commitments agreed upon in the Europe 2020 Strategy, coupled in a transversally way, the integrated development of multiple policies and work strategies in the educational, social and professional areas. In particular, and by elocution, the commitments regarding the attainment of a modernized vocational training, aimed at labour integration, the reduction of the education and training drop-out ratios, and in turn, the integration through training, of cultural or socio-economically disadvantaged groups. Under this context, the European Council, using the different tools available for the implementation of active policies, put into operation different measures in place to implement and complete the agreed commitments. Within these measures, programmes of diverse nature were applied that in some way incorporated, potended and contributed to the achievement of the commitments. In order to know the synergies in the interventions and actions carried out, a sample was formed from different programmes implemented during the last years, using different resources, that allowed to establish the orientation of the executed actions and the degree of weight and representation of the different variables that intervene in the analysis. The comparative analysis of the proposed indicators allowed to establish, in addition, the classification of the interventions and thus be able to know a defined sample. The main results obtained are the weight of Vocational Education anda Training and Professional Guidance as the backbone of the programmes analyzed, among other conclusions and results. [spa] La implementación de los compromisos pactados en la Estrategia Europa 2020, implicó el desarrollo integrado de múltiples políticas y estrategias de trabajo en el plano formativo, social y profesional. En particular, los compromisos referentes a la consecución de una Formación Profesional modernizada, orientada a la integración laboral, el descenso de los ratios de abandono escolar y formativo, y a su vez, la integración mediante la formación, de colectivos cultural o socio-económicamente desfavorecidos. En este contexto, el Consejo de Europa, utilizando las distintas herramientas disponibles para la implementación de políticas activas, puso en funcionamiento distintas medidas de cara a implementar y completar los compromisos pactados. Entre esas medidas, se aplicaron una amplia gama de programas. En la presente investigación, con objeto de conocer las sinergias en las intervenciones y acciones ejecutadas, se conformó una muestra de programas implementados durante los últimos años, empleando distintos recursos que permitiesen establecer la orientación de las acciones ejecutadas y el peso y representación de las distintas variables clave. El análisis comparativo de los indicadores propuestos permitió establecer, además, la clasificación de las intervenciones. Como principales resultados obtenidos se establece el peso de la Formación Profesional y la Orientación Profesional como ejes vertebradores de los programas analizados entre otras conclusiones y resultados.