« She Looks Like a Little Piece of Cake » : Sofia Coppola and the Commerce of Auteurism

Show simple item record

dc.contributor.author Paszkiewicz, Katarzyna Beata
dc.date.accessioned 2019-03-19T13:36:27Z
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/149134
dc.description.abstract [eng]Sofia Coppola, one of the most discussed female directors in recent years, is clearly embedded in the « commerce of auteurism » (Corrigan 1991), as she actively participates in constructing her authorial image. Building on existing scholarship on the filmmaker as illustrative of the new critical paradigm in the studies of women's film authorship, this article will look at the critical discourses surrounding her films to trace the various processes of authentication and de-authentication of Coppola as an auteur. In my exploration of Coppola's authorial status - how it is produced in the interaction of these multiple agencies - I will focus specifically on the case of Marie Antoinette (2006). The film, which arguably explores the nature of female celebrity in the early 21st century, was criticized because of its disregard for historical accuracy, its fascination with surfaces and materiality, and because it offers a highly stylized objectification of the female protagonist. In reference to these critical responses, I will delineate the manifold ways in which Coppola's authorship is expressed within the realm of material objects and spectacle. This analysis is enriched through a comparison to Sally Potter's Orlando (1992), which can also be understood as a self-conscious declaration of authorial agency in relation to image making. The web of the possible intertextual relations between both films and Virginia Woolf's source novel, Orlando: A Biography (1928), points more broadly to the complex network of possibilities and constraints for female authorship, as well as suggesting a critical shift towards a postfeminist moment, informed by changing discourses on consumption and feminine agency.[spa] Sofia Coppola, una de las cineastas más estudiadas en los últimos años, está claramente integrada en el « comercio del auteurismo » (Corrigan 1991), en cuanto participa activamente en la construcción de su imagen autorial. Basándose en la producción académica existente sobre la directora, ilustrativa del nuevo paradigma crítico en los estudios sobre la autoría fílmica de mujeres, este artículo revisará los discursos críticos que circulan alrededor de sus películas para trazar diversos procesos de autentificación y desautentificación de Coppola como auteur. En mi análisis de la posición autorial de Coppola - de cómo se produce en la interacción con estas múltiples agencias - me voy a centrar específicamente en el caso de Marie Antoinette (2006). Este filme, que puede considerarse una exploración de la naturaleza de la celebridad femenina en el siglo xxi, fue criticado por su desatención a la exactitud histórica, su obsesión con las superfícies y la materialidad, y porque ofrece una cosificación altamente estilizada del cuerpo de la protagonista. En relación con estas respuestas críticas, esbozaré los diversos modos en los cuales la autoría de Coppola se expresa en el reino de los objetos materiales y del espectáculo. Este análisis se extiende mediante una comparación con Orlando (1992), una película de Sally Potter, que también puede ser entendida como una declaración de la agencia autorial. La red de posibles relaciones intertextuales entre ambas películas y la novela de Virginia Woolf, Orlando: A Biography (1928), apunta hacia un complejo entramado de posibilidades y constricciones para la autoría de mujeres, al mismo tiempo que sugiere un desplazamiento crítico hacia un momento postfeminista, atravesado por discursos cambiantes sobre el consumo y la agencia femenina.
dc.format application/pdf
dc.relation.isformatof
dc.relation.ispartof nterférences littéraires/Literaire interferenties, 2017, vol. 21, p. 107-128
dc.rights , 2017
dc.subject.classification 82 - Literatura
dc.subject.other 82 - Literature
dc.title « She Looks Like a Little Piece of Cake » : Sofia Coppola and the Commerce of Auteurism
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.date.updated 2019-03-19T13:36:27Z
dc.date.embargoEndDate
dc.embargo
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record