[cat] Tot i l’interès recent per les llengües artificials, ja sigui amb propòsits artístics,
lúdics, ficcionals o intercomunicatius, és cert que en l’ensenyament obligatori la
creació de llengües és un tema pràcticament inexistent. Això no obstant, la planificació de llengües no és un tema menor: crear una llengua implica no només
inventar-se un univers, sinó també conèixer a fons el propi llenguatge i submergir-se en el món de la lingüística.
Mitjançant grups d’experts, els alumnes hauran d’elaborar una llengua artificial,
posar les bases de la nova gramàtica i traduir un petit text amb el conjunt del
grup classe. A través d’aquest projecte volem que els alumnes analitzin, pensin,
reflexionin i siguin capaços de crear el seu propi codi lingüístic, aprofitant totes
les eines i recursos que coneixen. Amb aquesta ambiciosa proposta, destinada
al darrer curs de l’ensenyament obligatori, apostem per treballar amb metodologies innovadores, pràctiques, transversals i interdisciplinàries. El projecte, basat
en l’acció i la pràctica, permetrà que els alumnes treballin a fons la competència
lingüística i al mateix temps explotar competències relacionades amb el treball
cooperatiu.
[eng] Although a recent interest in constructed languages, usually focused on artistic,
fiction or intercommunication purposes, it is true that the application of planned
languages is practically nonexistent in the secondary education. However, the
linguistic planification is an issue to take into account: the construction of a new
language involves no only the creation of a new Universe, but a way to learn all
about your own language. Furthermore, it is an amazing experience to be immersed in the linguistic world.
Using the Jigsaw method, the students should create a constructed language,
lay the foundations of their new grammar and translate a short text. With the
objective of developing new skills such as analysis, global thinking or reflection.
The students should be able to produce their own linguistic code, taking advantage of all the tools and resources provided. This ambitious proposal is aimed at
students of the last school year of the secondary education. The methodology
used in all the process is based on the cooperative learning. Therefore, students
will use an innovative, practical and multi-disciplinary task. The project, focused
on an interactive strategy, will allow the students to deeply work the linguistic
competence as well as other competences related to the cooperative learning.