[cap] Aquest estudi tracta de la comprensió lectora i, concretament, pretén explorar
una estratègia implicada en aquesta habilitat lingüística que és central: la
inferència. El treball investiga com entrenar i millorar la lectura comprensiva i la
capacitat d’inferir en el marc de l’educació secundària, i s’estructura en dos grans
blocs. El primer és l’Estat de la qüestió, en què s’estableix el marc teòric de
l’estudi, es revisa críticament la bibliografia sobre el tema i s’estableixen els
postulats que fonamenten el projecte educatiu, presentat en el segon bloc.
Aquest altre, el Desenvolupament de la proposta didàctica, detalla els diversos
aspectes –objectius, continguts, activitats, etc.– que formen la unitat didàctica,
dissenyada per treballar la inferència en textos literaris al quart curs de l’ESO; en
aquest cas, a partir de l’obra Vint-i-dos contes de Mercè Rodoreda.
Així mateix, podem considerar que en l’estudi s’hi constitueix, als annexos, un
tercer bloc. Entre altres continguts, s’hi presenta una selecció de materials
elaborats específicament per a la unitat didàctica proposada, amb la intenció
d’ampliar el ventall de possibilitats pedagògiques i garantir el deure de treballar
la comprensió lectora i la inferència atenent la diversitat. Algunes de les activitats
també es poden emprar com a activitats voluntàries d’ampliació o per treballar la
inferència en cursos previs i posteriors, atès que entenem que l’entrenament
d’aquesta habilitat no pot ser efectiu si esdevé quelcom puntual: ha de tenir
continuïtat curricular.