[cat] En aquest Treball Fi de Màster s’intenten explotar les possibilitats didàctiques
que ofereix el patrimoni de la pedra en sec de la Serra de Tramuntana,
concretament de dues de les etapes de la Gran Ruta 221 (la Travessa), les que
van des del Port de Sóller fins a Lluc. Essencialment ens centram en un espai
concret d’aquesta ruta per tal de dur-hi a terme una proposta pràctica però que
realment es pot extrapolar a la resta de la comarca. A més, hem decidit dur a
terme una proposta aplicant la metodologia d’Aprenentatge Servei que, a més,
ens permet connectar diverses qüestions fonamentals en les assignatures de
Geografia i Història de l’Educació Secundaria Obligatòria, com serien la
geografia física, la geografia humana i el patrimoni cultural a nivell històric.
La nostra proposta és que els alumnes de 1er d’ESO i 3er d’ESO hagin de dur a
terme un catàleg del patrimoni de pedra en sec existent en aquestes dues
etapes, sent això el servei comunitari, el qual es remetrà al Consell i als
ajuntaments respectius i per això és necessari entendre els seus
condicionaments. Així, s’haurien d’analitzar els condicionaments relacionats amb
la geografia física, com seria el relleu, el clima, etc., qüestió que quedaria en
mans dels grups de 1er d’ESO, i els condicionaments relacionats amb la
geografia humana, com seria, essencialment, la importància del sector primari
en la configuració d’aquest patrimoni, però també haurien d’analitzar els perills
que pot haver-hi per la sostenibilitat d’aquest medi i, per tant, del seu patrimoni.
Per tant, una vegada desenvolupats els objectius, a l’estat de la qüestió, en
primer lloc, durem a terme una explicació del patrimoni existent al llarg
d’aquestes etapes de la ruta i, en segon lloc, els fonaments didàctics, i
finalitzarem el treball en com organitzar la proposta de manera conjunta per tal
de completar les dues anàlisis i contribuir a la catalogació del patrimoni, duent a
terme així l’aprenentatge servei. Òbviament, però, en ser qüestions estrictament
contactades unes amb les altres serà difícil seguir al peu de la lletra aquestes
divisions.