[cat] Aquest treball té per objectiu elaborar un material didàctic per suplir
l’absència de dones artistes en el currículum de l’assignatura d’Història de l’Art
de 2n de Batxillerat. Per altra banda, vol ser una aproximació a la disciplina des
de la teoria del gènere amb la intenció de descodificar i analitzar críticament el
paper secundari que s’ha donat a la dona, així com la imatge estereotipada de la
mateixa que s’ha anat reproduint i repetint en les imatges més conegudes de la
Història de l’art. Així doncs, aquest treball pretén donar el protagonisme a les
dones que miren, a aquelles que creen, al mateix temps que es qüestiona com
han sigut mirades i silenciades per una cultura heteropatriarcal hegemònica
encara vigent, almenys, en la Història de l’Art.
A partir de l’obra de 24 dones artistes amb produccions artístiques
rellevants des de l’Antiguitat clàssica fins els nostres dies, es presenta una
col·lecció de sis quaderns didàctics sota el títol Dones que miren. Aquests,
pretenen ser una proposta de millora del contingut curricular de la matèria
d’Història de l’Art en termes d’equitat de gènere, quelcom que es considera
indispensable per una societat com l’actual en la que de cada cop es fa més
evident la necessitat de lluitar contra la discriminació existent per raó de sexe i
gènere.
[eng] The objective of this research is to elaborate a didactic material to include
the presence of women artists in the curriculum of ART History in second year of
A levels. In addition, it intends to give a gender perspective by critically analysing
the secondary role that has been given to women, as well as the stereotyped
women’s image reproduced and repeated in the best-known artworks of Art
History. Therefore, this didact design wants to focus on women’s vision and
women’s creations and, at the same time, it questions how women have been
looked at and silenced by the hegemonic heteropatriarchal culture. A culture
which is still alive, at least, in Art History.
Based on the artworks of 24 women artists with relevant artistic
productions from classical antiquity to the present, the research shows a
collection of six didactic notebooks with the title Dones que miren. This is a
proposal to improve the curricular content of the subject in terms of gender equity,
which is considered essential to our society and, furthermore, fighting against
gender and sex discrimination has become essential in nowadays society.