Pràctiques de laboratori obertes: un aprenentatge gradual

Show simple item record

dc.contributor Garcias Gomila, Francesca
dc.contributor.author Alomar Bennàssar, Maria Isabel
dc.date 2018
dc.date.accessioned 2019-07-26T08:02:09Z
dc.date.issued 2018-06-04
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/149728
dc.description.abstract [cat] Tant en el currículum com en molts d'articles trobam evidències del fet que les pràctiques de laboratori tenen un paper fonamental en l'aprenentatge de les ciències. Emperò, el que està clar és que no tots els tipus d'experiències de laboratori contribueixen en la mateixa mesura en aquest aprenentatge. Un exemple en són les pràctiques del tipus "recepta" on els alumnes segueixen les passes d'un guió i en molts de casos no saben per què estan fent el que fan. Per això, el que s'intenta és fer les experiències de laboratori més obertes, on es fomenti la indagació i l'alumne participi en el disseny de l'experiment. D'aquesta forma els alumnes prenen consciència dels fonaments teòrics que utilitzen i de per què empren un procediment i no un altre. L’autonomia exigida per a aquest tipus de pràctiques no ve donada de manera innata en els alumnes, sinó que necessita un procés d'aprenentatge. Per això, l’objectiu d’aquest treball és prendre consciència de la necessitat d’un canvi en la concepció de les experiències de laboratori i donar unes pautes per a la millora d’aquestes. De forma específica, en aquest treball s’han dissenyat diverses pràctiques estructurades en tots els nivells educatius en què s’imparteix l’assignatura de física i química: 2n, 3r i 4t d’ESO i 1r i 2n de Batxillerat. En aquestes el grau d'autonomia dels alumnes va en augment i, per tant, comporten un aprenentatge gradual. Les pràctiques poden ser utilitzades per assimilar nous conceptes que després vendran recolzats per la teoria o, viceversa, com a ajuda en l'assimilació d'un concepte ja vist prèviament a l'aula. El disseny d'aquestes pràctiques ve acompanyat per una temporització, una forma d'avaluació dels alumnes i una possible estratègia de renovació i millora d’aquestes al llarg dels anys. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 542 - Química pràctica de laboratori. Química preparativa i experimental ca
dc.subject 543 - Química analítica ca
dc.subject.other Educació secundària ca
dc.subject.other Física i química ca
dc.subject.other Processos d’indagació ca
dc.subject.other Pràctiques de laboratori obertes ca
dc.subject.other Diaris de disseny ca
dc.title Pràctiques de laboratori obertes: un aprenentatge gradual ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2018-12-19T11:14:42Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2050-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record