[cat] Aquest treball de final de màster se centra en les pràctiques restauratives com
a alternativa preventiva de l’abandó i el fracàs escolar de les Illes Balears.
Es realitza una aproximació teòrica al concepte de pràctiques restauratives,
s’ofereixen diferents processos d’ús de les mateixes i es descriuen diferents
accions que es duen a terme a la comunitat educativa. D’altra banda, es
realitza una anàlisi que versa en l’abandonament i el fracàs escolar a les Illes
Balears i també es descriuen diferents programes que es realitzen a l’actualitat.
Segons les dades quant a abandó i fracàs escolar existents a les Illes Balears,
es detecta la necessitat de treballar en alternatives que puguin prevenir i donar
resposta a aquesta qüestió des dels centres de secundària.
La proposta de projecte parteix de les pràctiques restauratives com a acció
innovadora que pot ajudar a millorar la cohesió grupal i el benestar de la
comunitat educativa, oferint un espai preventiu i d’expressió on l’alumnat pugui
manifestar les seves situacions, emocions, dubtes o conflictes.
Aquesta proposta, realitza un procés d’ensenyament-aprenentatge de les
pràctiques restauratives reunint diferents activitats contextualitzades en el Pla
d’Acció Tutorial d’un grup de 1r d’ESO a un centre de secundària de les Illes
Balears.