[cat] Les noves tecnologies han suposat un canvi profund en les maneres de llegir
i en les formes d’interacció amb el món, canvis que no poden ser ignorats des de
l’escola i que s’han de tenir en compte per la necessitat de millorar la comprensió
lectora dels alumnes d’ESO. Per aquest motiu, el present treball estudia les
estratègies que entren en joc a l’hora de llegir un text expositiu tradicional i s’encamina
cap a l’ensenyament de la comprensió lectora d’aquesta tipologia textual en format
digital: la comprensió del text expositiu hipertextual. Entenent que els suports en paper
i digital són dues maneres distintes d’organitzar el món, l’estudi assenyala la
importància d’ensenyar a l’alumnat la necessitat de marcar uns objectius previs de
lectura que marquin el tipus de lectura que es farà; compara els tipus de lectura i
proposa una seqüència didàctica que tracta de manera complementària les
competències bàsiques, les estratègies i habilitats precises de recerca i de lectura amb
l’objectiu d’oferir als alumnes, des d’una perspectiva comunicativa, eines de recerca i
processament d’informació sobre qualsevol tema del seu interès.