[cat] L’existent necessitat de modificar el procés d’ensenyament-aprenentatge a les
matèries de ciència, amb la finalitat de fer més rellevants i útils els
aprenentatges dels alumnes en el seu dia a dia, suposa que s’hagin de
plantejar noves estratègies educatives. Per aquest motiu, es pensa en la
inclusió de les relacions existents entre ciència, tecnologia, societat i ambient
(relacions CTSA) a l’ensenyament de les ciències per tal de que els alumnes
assoleixin l’alfabetització científica que es persegueix, a l’igual que un
aprenentatge de qualitat.
Aplicar les relacions CTSA a l’educació suposa obligatòriament un canvi a nivell
metodològic, curricular i avaluatiu. Tot i que en aquest treball es posa més
èmfasi en intentar mostrar i justificar com, a través de diferents metodologies
innovadores, es poden assolir els objectius que genera la inclusió de les
relacions CTSA en el procés d’ensenyament-aprenentatge, sense deixar de
banda els continguts existents en el currículum vigent. En concret, es parteix
d’alguns dels continguts que apareixen en el bloc “Els canvis” de l’assignatura
de Física i Química del primer cicle d’ESO.