[cat] El present treball exposarà la proposta de dos itineraris didàctics –“Aspectes
generals de la Guerra Civil (1936-1939)” i “La repressió i la violència durant la
Guerra Civil (1936-1939)”- dirigits als alumnes de 4t d’ESO, els quals tenen la
finalitat de mostrar els esdeveniments més importants que succeïren a la ciutat
de Palma durant la Guerra Civil (1936-1939).
A través de l’estat de la qüestió s’observaran els diferents estudis que
aposten per la realització dels itineraris didàctics com una eina per fomentar
l’aprenentatge significatiu dins les aules i, a la mateixa vegada, es mostrarà la
manca d’itineraris didàctics que presenten, com a tema principal, l’estudi de la
Guerra Civil espanyola.
Els itineraris didàctics estan composts per: una sèrie de sessions prèvies
per preparar la sortida, les sessions en les que es desenvolupa l’itinerari i les
sessions posteriors on es recopilen i es treballen els coneixements adquirits al
llarg de les diferents classes anteriors. D’aquesta forma, s’ha plantejat que,
durant tot el procés, els alumnes puguin treballar a partir de diferents
dinàmiques, les quals els hi ajudaran a potenciar nombroses habilitats i a
adquirir diverses competències a partir del treball cooperatiu, el treball grupal o
la feina individual. A més, a més, per tal de fomentar l’aprenentatge significatiu i
treballar baix l’estela de la inclusió, hem procurat que tots els alumnes puguin
estar còmodes dins l’aula, tenint en compte les capacitats de cadascun.
Així doncs, a partir de la transposició didàctica de fonts primàries com:
fotografies de l’època, articles de premsa o documentació institucional, es
procurarà que els alumnes puguin assolir una sèrie de coneixements sobre la
Guerra Civil a Palma i arribin a apreciar el patrimoni històric i cultural que es
troba a la seva pròpia ciutat.