[cat] La sexualitat és un aspecte important de les persones per gaudir d’una bona qualitat de
vida. Els dos components decisius en la construcció de la sexualitat són els coneixements
i les actituds. Els adolescents estan envoltats de moltes fonts d’informació que els ajuden
a construir la pròpia sexualitat, però les dades demostren que encara tenint molta
informació la societat no està més informada ni tampoc té actituds saludables davant la
sexualitat. A més, trobem desigualtats importants a l’hora de construir la sexualitat per
motius socioculturals, com el gènere. L’objectiu principal de la investigació és explorar
com influeix el gènere i la generació en la utilització de les fonts d’informació en els i les
adolescents per construir la pròpia sexualitat. Els objectius específics de la investigació
són: 1) Descriure quines fonts d’informació utilitzen els i les adolescents per construir la
pròpia sexualitat depenent del gènere i la generació; 2) Analitzar els motius pels quals
recorren a aquestes fonts d’informació depenent del gènere i la generació; 3) Analitzar
quines són les fonts d’informació que serien idònies segons els i les adolescents per
construir la pròpia sexualitat. Aquest treball s’ha dissenyat en dues fases consecutives. La
primera fase és una revisió sistemàtica per tal de construir un marc conceptual amb la
literatura més actual sobre l’ús de les fonts d’informació en la construcció de la sexualitat.
La segona fase és un estudi qualitatiu etnometodològic, on a partir del paradigma crític
social i el postfeminisme es realitzarà un anàlisis del discurs, a través de 24 entrevistes
semiestructurades i 4 grups de discussió. S’empraran com a estratègies de rigor la
reflexivitat i la posicionalitat, la saturació del discurs i la triangulació d’investigadors. La
present investigació pot tenir implicacions en la pràctica clínica i l’educació, en l’àmbit
polític i en la gestió de recursos sanitaris. Permetrà fer recomanacions que serviran per
crear programes d’educació afectivo-sexual que podran millorar els coneixements i
actituds dels adolescents fent que gaudeixen de la pròpia sexualitat i gaudeixen d’una
millor qualitat de vida, fent un ús responsable i adequat de les diferents fonts
d’informació. A més, servirà perquè els i les professionals sanitaris tinguin més
informació sobre quines fonts d’informació s’han de treballar per arribar als i les
adolescents, així com quines recomanacions donar-los sobre l’ús i estratègies en les
diferents fonts.
[eng] Sexuality is an important aspect for people in order to rejoice in a good quality life. The
two main pillars in the construction of the sexuality are knowledge and attitude.
Teenagers are surrounded by a lot of information which helps them to build their own
sexuality, but the evidences show that although we, as a society, have a lot of information
neither do not we know a lot nor have healthy attitudes towards sexuality. Moreover,
important inequalities are found when building sexuality in sociocultural terms, such as
gender. The main objective of this research is to explore how gender and generation have
influence on how teenagers use the sources when looking for information to create their
own sexuality. There are three specific objectives in this research: (1) describe which
sources of information teenagers use to construct their own sexuality depending on their
gender and generation; (2) analyse the reasons why they turn to these sources depending
on their gender and generation; (3) analyse which sources of information would be
appropriate to build their sexuality according to teenagers. Thus, a qualitative study has
been designed with two stages. The first stage is a systematic review in order to build a
conceptual framework with current literature about the usage of the sources of
information in relation to the building of sexuality. The second stage is a
ethnomethodological qualitative study, where trough a socially critical paradigm and
post-feminism we attempt to achieve a discourse analysis. Participant will take part in 24
semi-structured interviews and 4 discussion groups which will have the aim of answering
the objectives of the research. Different rigor strategies will be used such as reflection
and positionality, saturation of the discourse, and triangulation of researchers. The actual
investigation could have implications in clinical practice and education, in politics and
management of health resources. Moreover, education programs may be created to
improve the knowledge and attitudes about sexuality. Professionals will be able to have
effective tools to give recommendations to teens.