[cat] La història ha estat i continua essent una disciplina utilitzada per finalitats
polítiques, com a eina emmotlladora de les diferents societats a través de
l’educació. Aquest ús comporta un alt risc quan parlem en termes de democràcia,
quan es decideix recordar o oblidar alguns fets i esdeveniments que han marcat
el nostre passat.
La memòria històrica és una de les qüestions que més controvèrsia presenta en
la societat actual i en la que s’observen greus deficiències de coneixements. Hi
contribueixen, per una banda, el pes que tenen els mitjans de comunicació en la
reproducció d’un únic i vàlid discurs polític i alguns moviments polítics i socials
actuals que posen en dubte algunes de les llibertats i valors democràtics. I per
altra, ens trobem davant d’una situació educativa que no aconsegueix assolir els
objectius que es plantegen curricularment.
Amb la intenció de donar pes a l’educació com a eina que garanteixi la
democràcia, es pretén posar de manifest les mancances que presenten els llibres
de text com a únic recurs didàctic i l’obsolescència de la metodologia tradicional
en l’aprenentatge i estudi de la història, a través d’una proposta d’activitats per a
treballar la memòria històrica a les aules de 4t d’ESO