Salvem el nostre patrimoni immaterial: dites, refranys, proverbis, frases fetes i expressions populars

Show simple item record

dc.contributor Febrer Cardona, Susana
dc.contributor.author Bosch Bosch, Damià
dc.date 2019
dc.date.accessioned 2020-02-03T11:39:47Z
dc.date.issued 2019-06-06
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/150788
dc.description.abstract [cat] Salvem el nostre patrimoni immaterial és un projecte educatiu que neix amb la voluntat d’innovar a l’hora de treballar qüestions de llengua. L’aprenentatge de la llengua catalana necessita que s’introduesquin dinàmiques col·laboratives, interactives que apropin la gramàtica a l’ús quotidià a partir de les dites, els refranys, els proverbis, les frases fetes i les expressions populars que la irrupció de la postmodernitat, malauradament, ha arraconat de la quotidianitat amenaçant aquesta part del nostre patrimoni cultural. Aquest projecte pretén sensibilitzar l’alumnat d’Educació Secundària Obligatòria (ESO) –i la societat menorquina en general– i redescobrir la riquesa lingüística que hi ha emmagatzemada en el saber popular. Si tenim en compte aquest progressiu desinterès social i cultural de la joventut d’avui cap a les tradicions orals i aprofitant les eines que la mateixa modernitat ens posa a l’abast, creim necessari plantejar aquest projecte de salvaguarda lingüística que s’hauria d’estructurar en tres parts ben diferenciades durant el tercer curs de secundària. Primerament, hem pensat fer un treball de recerca en el si de les famílies o unitats de convivència (pares i mares, avis i àvies i familiars) que puguin aportar exemples de qualsevol tipus de parèmies que encara puguin recordar: dites, refranys, proverbis, frases fetes i totes aquelles expressions genuïnes de la nostra parla que tenguin una relació directa amb la nostra terra i amb els nostres costums. Encara dins aquesta primera fase, podrem estendre la nostra acció a residències de persones majors o casals d’avis que ens permeti interactuar i afavorir l’intercanvi intergeneracional. En segon lloc, aprofundir amb el mateix alumnat sobre aquesta temàtica i fer un estudi comparatiu entre els resultats obtinguts i els reculls publicats fins el dia d’avui. I en tercer lloc, aprofitar les noves tecnologies per fer difusió d’alguns dels exemples treballats mitjançant vídeos curts, gifs, adhesius, etc. que es puguin difondre mitjançant qualsevol plataforma digital accessible a l’alumnat com el Whatsapp, el canal de YouTube, etc. Una manera diferent, fins i tot engrescadora, d’aprofitar les noves tecnologies i provar de restaurar la interrupció comunicativa d’aquesta part del nostre patrimoni immaterial. Potser així podríem mirar de salvar de l’oblit una part important de la nostra saviesa popular perquè no n’hi ha prou en tenir-les perfectament enquadernades als prestatges de les biblioteques. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 00 - Ciència i coneixement. Investigació. Cultura. Humanitats ca
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 81 - Lingüística i llengües ca
dc.subject.other Parèmia ca
dc.subject.other Dita ca
dc.subject.other Refrany ca
dc.subject.other Proverbi ca
dc.subject.other Patrimoni ca
dc.title Salvem el nostre patrimoni immaterial: dites, refranys, proverbis, frases fetes i expressions populars ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2019-11-29T10:07:50Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2050-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics