[cat] L’any 1975 Laura Mulvey publicà l’article “Plaer visual i cinema narratiu”, en el qual
exposa com l'inconscient col·lectiu de la societat heteropatriarcal havia estructurat la manera
de fer cinema fins al moment a través de conceptes com el voyerisme i l’escopofília, i la
manera en què la dona havia estat cosificada en les produccions de la indústria mainstream
elaborada sota la mirada exclusivament masculina. El 1985 Alison Bechdel i Liz Wallace
reforçaren aquesta crítica feminista amb l’elaboració del conegut Test de Bechdel-Wallace,
el qual avalua la presència activa o no de dones en les obres cinematogràfiques de ficció i
que des de llavors s'ha utilitzat per demostrar l'escassa representació igualitària en qüestió de
gènere en l'àmbit cinematogràfic. Aquest treball d’investigació explora la posada en pràctica
del Test de Bechdel dins diferents àmbits institucionals i laborals.
L'objectiu d'aquest treball és analitzar des de la perspectiva feminista exposada i dins del
marc teòric de la teoria crítica l'encara omnipresent mirada fal·locèntrica i la representació
invisibilitzada de la dona en l'actualitat, i oferir possibles vies alternatives per subvertir la
violència simbòlica estructural, a més de possibilitar que les indústries culturals siguin
espais que permetin una igualtat real.
[eng] In 1975 Laura Mulvey published the article "Visual pleasure and narrative cinema ", where
she exposes how the collective unconscious of the male-dominated patriarchal society would
have structured the way in which cinema is made up to date, through concepts such as the
voyeurism and the scopophilia, and the way in which women had been objectified in the
productions of the industry mainstream, elaborated under the exclusively masculine gaze. In
1985 Alison Bechdel and Liz Wallace reinforced this feminist criticism by developing the
well-known "Bechdel-Wallace test" which evaluates the active presence (or not) of women
in fiction films and
which, since then, has been used to demonstrate the scarce equal representation in terms of
gender in the cinematographic field.
This research work explores the implementation of the Bechdel Test in different institutional
and employment sectors.
The purpose of this paper is to analyze, according to the exposed feminist perspective and
within the theoretical framework of the critical theory, the still omnipresent phallic gaze and
the invisible representation of women today, offering possible alternative ways to subvert
structural symbolic violence and to make it possible for cultural industries to be spaces
which allow real equality