Ser mestre, malgrat el franquisme: testimonis etnogràfics d'una pràctica escolar

Show simple item record

dc.contributor.author Barceló Bauzà, G.
dc.contributor.author Comas Rubí, F.
dc.date.accessioned 2020-03-19T07:28:06Z
dc.date.available 2020-03-19T07:28:06Z
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/151069
dc.description.abstract [cat] L'article que presentem ens acosta a l'arxiu etnogràfic del mestre Andreu Bosch Anglada. A través de la seva localització i anàlisi posterior, hem pogut aproximar-nos a algunes de les pràctiques desenvolupades per aquest docent entre 1939 i 1970 a les escoles d'Alaior i Ciutadella (Menorca, Illes Balears). La nostra hipòtesi parteix de la idea que la pràctica escolar està més mediatitzada per la motivació, formació i experiència pedagògica de cada mestre que no pels condicionants sociopolítics del moment. És precisament a partir dels estudis etnogràfics, elaborats a partir dels materials que reflecteixen la pràctica quotidiana, com més bé podem observar la diferència que hi ha entre la normativa que regula el funcionament de l'escola i el que realment acaba succeint dins les aules. A partir del conjunt documental localitzat intentarem d'aproximar nos a la pràctica desenvolupada pel mestre Andreu Bosch en temps de la dictadura franquista, fet que també ens permetrà d'il·lustrar el potencial que tenen per a l'estudi històric de l'escola els arxius que els mestres mateixos han confeccionat gràcies a alguns dels testimonis que reflecteixen la seva pràctica diària. Com a conclusions principals de l'estudi assenyalem que, tot i la dificultat per localitzar-los, aquests llegats documentals personals són un testimoni que té un gran valor per conèixer tant les pràctiques docents com alguns dels canvis i continuïtats que tingueren lloc en el dia a dia de l'aula.
dc.format application/pdf
dc.relation.isformatof Reproducció del document publicat a: https://doi.org/10.2436/20.3009.01.239
dc.relation.ispartof Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació, 2020, num. 35, p. 103-134
dc.rights cc-by-nc-nd (c) Societat d´Història de l´Educació dels Països de Llengua Catalana, 2020
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es
dc.subject.classification 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure
dc.subject.classification 94 - Història general i per països
dc.subject.other 37 - Education
dc.subject.other 94 - General history
dc.title Ser mestre, malgrat el franquisme: testimonis etnogràfics d'una pràctica escolar
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2020-03-19T07:28:06Z
dc.subject.keywords història de l'educació
dc.subject.keywords arxiu etnogràfic
dc.subject.keywords pràctica escolar
dc.subject.keywords franquisme
dc.subject.keywords Illes Balears
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.doi https://doi.org/10.2436/20.3009.01.239


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

cc-by-nc-nd (c) Societat d´Història de l´Educació dels Països de Llengua Catalana, 2020 Except where otherwise noted, this item's license is described as cc-by-nc-nd (c) Societat d´Història de l´Educació dels Països de Llengua Catalana, 2020

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics