dc.contributor.author | Barceló Bauzà, G. | |
dc.contributor.author | Comas Rubí, F. | |
dc.date.accessioned | 2020-03-19T07:28:06Z | |
dc.date.available | 2020-03-19T07:28:06Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11201/151069 | |
dc.description.abstract | [cat] L'article que presentem ens acosta a l'arxiu etnogràfic del mestre Andreu Bosch Anglada. A través de la seva localització i anàlisi posterior, hem pogut aproximar-nos a algunes de les pràctiques desenvolupades per aquest docent entre 1939 i 1970 a les escoles d'Alaior i Ciutadella (Menorca, Illes Balears). La nostra hipòtesi parteix de la idea que la pràctica escolar està més mediatitzada per la motivació, formació i experiència pedagògica de cada mestre que no pels condicionants sociopolítics del moment. És precisament a partir dels estudis etnogràfics, elaborats a partir dels materials que reflecteixen la pràctica quotidiana, com més bé podem observar la diferència que hi ha entre la normativa que regula el funcionament de l'escola i el que realment acaba succeint dins les aules. A partir del conjunt documental localitzat intentarem d'aproximar nos a la pràctica desenvolupada pel mestre Andreu Bosch en temps de la dictadura franquista, fet que també ens permetrà d'il·lustrar el potencial que tenen per a l'estudi històric de l'escola els arxius que els mestres mateixos han confeccionat gràcies a alguns dels testimonis que reflecteixen la seva pràctica diària. Com a conclusions principals de l'estudi assenyalem que, tot i la dificultat per localitzar-los, aquests llegats documentals personals són un testimoni que té un gran valor per conèixer tant les pràctiques docents com alguns dels canvis i continuïtats que tingueren lloc en el dia a dia de l'aula. | |
dc.format | application/pdf | |
dc.relation.isformatof | Reproducció del document publicat a: https://doi.org/10.2436/20.3009.01.239 | |
dc.relation.ispartof | Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació, 2020, num. 35, p. 103-134 | |
dc.rights | cc-by-nc-nd (c) Societat d´Història de l´Educació dels Països de Llengua Catalana, 2020 | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es | |
dc.subject.classification | 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure | |
dc.subject.classification | 94 - Història general i per països | |
dc.subject.other | 37 - Education | |
dc.subject.other | 94 - General history | |
dc.title | Ser mestre, malgrat el franquisme: testimonis etnogràfics d'una pràctica escolar | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.date.updated | 2020-03-19T07:28:06Z | |
dc.subject.keywords | història de l'educació | |
dc.subject.keywords | arxiu etnogràfic | |
dc.subject.keywords | pràctica escolar | |
dc.subject.keywords | franquisme | |
dc.subject.keywords | Illes Balears | |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.2436/20.3009.01.239 |
The following license files are associated with this item: