[cat] El present treball estudia el cinema soviètic d’avantguarda a partir del seu context
històric, fent un recorregut des dels seus inicis –quan esclata la Revolució Russa, l’any
1917– fins a la dècada dels anys 30. Descobrirem de quina manera els directors
soviètics feren avançar el muntatge cinematogràfic gràcies a l’ambiciós caràcter que
aquests posseïen. Aquesta forta personalitat dels cineastes i les ganes d’establir un
llenguatge nou els va dur a experimentar moltíssim amb el recurs del muntatge a fi
d’aconseguir crear un cinema capaç de transmetre un potent missatge social a través de
les imatges, ja que estem parlant d’un cinema mut. Per acabar, també veurem de quina
manera aquestes innovacions introduïdes en el muntatge cinematogràfic influiran de
cara al cinema que es farà posteriorment.
[eng] This paper focuses on Soviet avant-garde cinema through its historical context, from its
beginnings –coinciding with the Russian revolution break out in 1917– until the decade
of 1930. Established as it is that Soviet directors made advances on film editing
powered through their ambitious personalities, this piece aims to have a closer look at
their thorough experimentation with this technique. Since films were silent then, their
creativity led them to achieve a genre of cinema capable of transmitting powerful social
commentary by means of imagery alone. At last, this article reflects on the innovations
that soviet cinema introduced to film editing and on how these improvements would
heavily transform the films that came after.