[cat] En el present treball es desenvolupa una proposta didàctica basada en el joc
de simulació històrica. Aquesta proposta respon a la necessitat d’incorporar
diferents estratègies pedagògiques en l’educació formal que se centrin en
originar eines de comprensió dels processos històrics. En la proposta didàctica
es desenvolupa una metodologia que posa al centre l’alumne en el procés
d’aprenentatge, creant les situacions perquè es doni un aprenentatge
significatiu i una comprensió activa de les complexitats pròpies de la disciplina
de la història. Les estratègies pedagògiques que s’ofereixen es presenten com
una alternativa al model d’ensenyament tradicional basat en la transmissió del
coneixement i la memorística.
La proposta didàctica s’estructura en diferents activitats d’ensenyament i
aprenentatge, on el joc de simulació històrica és la part principal.
Concretament, s’han dissenyat dos jocs: un sobre l’organització social
talaiòtica, ambientat en el període Talaiòtic de la Prehistòria de Mallorca i
adreçat a alumnat de Primer d’ESO i l’altre sobre l’origen del moviment obrer,
ambientat a l’Anglaterra industrialitzada del segle XIX i adreçat a alumnat de
Quart d’ESO i Primer de Batxillerat.
El desplegament de la proposta didàctica forma part d’una pretensió de
caminar cap a un nou paradigma educatiu, posant el focus en les
responsabilitats i possibilitats que el professorat té davant d’aquesta comesa.