[cat] La física i la música són àrees presents en el dia a dia de totes les persones,
però la seva interrelació és molt poc coneguda. L'acústica musical constitueix el
nexe d'unió d'ambdues matèries, però l'estudi del so, les seves
característiques, i el procés de propagació són els grans absents dels
currículums de l'educació secundària obligatòria (ESO). Únicament, es tracten
breument alguns continguts relacionats amb ones sonores al currículum de
segon de física de batxillerat. Aquest fet contrasta amb la incidència social dels
fenòmens acústics.
En aquest treball s'analitzen les bases de l'acústica musical i els pocs estudis
realitzats en relació a l'ensenyament d'aquesta àrea i es proposa la realització
d'un projecte interdisciplinari entre els departaments de física i química, música
i tecnologia que fomenti l'aprenentatge d'aquests continguts.
El projecte, d'un marcat caràcter experimental, compta amb nombroses
experiències pràctiques en cada una de les branques que hi intervenen. El
producte final consisteix en la creació d'un conjunt de peces musicals senzilles
composades pels alumnes que seran interpretades amb instruments fabricats
per ells mateixos en una representació davant la resta de companys, on a més,
s'explicaran els instruments construïts.
Per aconseguir-ho, els alumnes, s'hauran de familiaritzar amb conceptes com
el moviment ondulatori, longitud d'ona, velocitat, ones sonores i la seva
propagació, amplitud, tensió, freqüència i les seves relacions amb les propietats
del so (intensitat, timbre, to i durada) i amb altres conceptes musicals i físics
com els harmònics. Així mateix, els alumnes també necessitaran desenvolupar
habilitats bàsiques de composició i reforçar els seus coneixements d'harmonia.
Finalment, hauran d'examinar les tècniques que utilitzen les diferents famílies
instrumentals per produir el so i els materials de construcció més comuns, per
fabricar instruments bàsics però funcionals adaptats a les seves necessitats.