[cat] La integració del pensament computacional als currículums educatius ha
esdevingut a nivell internacional un desafiament que cada país o comunitat esta
afrontant de maneres diverses. Alguns països, com Regne Unit o Espanya1 es
planteja una assignatura específica centrada en el desenvolupament d’habilitats
informàtiques. Altres, com Estònia o Finlàndia2
, utilitzen les habilitats
informàtiques com a instrument per a l’aprenentatge d’altres assignatures.
Aquestes divergències en la integració del pensament computacional són la
conseqüència d’un debat sobre la seva implementació que encara roman obert.
El present treball de fi de màster vol representar una aportació en aquest debat
partint del plantejament teòric fins a la concreció d’aula.
El treball comença en l’exploració del pensament computacional com a eina
pedagògica en l’ensenyament basat en competències. S’exposa de forma breu
els precedents i concepte de competències per a acabar determinant la
seqüencia necessària per portar a terme una acció competent.
Una vegada introduït a nivell teòric el concepte de pensament computacional, es
defensa la manera en que les activitats orientades al seu desenvolupament
intervenen de manera necessària els elements característics de l’aprenentatge
significatiu i de les activitats competents.
Posteriorment, s’analitza la presència d’elements relacionats amb el pensament
computacional al currículum de les Illes Balears i a dos comunitats de referència
del nostre entorn que ja han fet passes en la seva implementació a les àrees de
tecnologia com Catalunya i la Comunitat Autònoma de Madrid. Una vegada revisat el marc teòric i l’estat de la qüestió, es desenvolupa la
proposta d’intervenció. En primer lloc, es proposen metodologies i materials
alternatius per a treballar el pensament computacional per a, més endavant,
concretar una unitat didàctica basada en una de les tecnologies exposades:
l’aplicació de components de robòtica i programació en tèxtils.
[eng] The assimilation of computational thinking into the educational curricula has
constituted a challenge that every country has faced in various ways. Some
countries, like United Kingdom or Spain1
, have formulated a specific subject
focused on computing abilities development. Other countries, like Estonia and
Finland
, use computing abilities as learning instruments for other subjects. This
discrepancies in the integration of computation thinking in their educational
systems represent the consequence of a debate that still remains open.
This Master Thesis aims to represent a contribution to this debate, with the
theoretical approach as starting point until classroom concretion.
The thesis starts with the exploration of computational thinking as an educational
tool in the competence-based education. A brief discussion of the precedents and
concept of competences is made to end up establishing the necessary sequence
in order to execute a competent action.
It continues, then, with a presence analysis of elements related with
computational thinking in the Balearic Islands curricula and two reference
autonomous communities that have already taken steps towards its
implementation in the area of technology: Catalonia and Autonomous Community
of Madrid.
Once revised the theoretical framework and the state of the affair, an intervention
proposal is developed. It starts with the proposal of alternative methodologies
and materials to approach computational thinking at secondary school. Then, it
ends up concreting a Didactic Unit based on one of the technologies exposed:
robotic components and programming through e-textiles