[eng] The role of companies as social actors and its role in relation to the natural
environment is recognized by society and by the international community on the
Sustainable Development Goals (SDGs). One of the most relevant environmental
marketing tools is to communicate the challenges, goals and achievements of
companies about the natural environment is environmental reporting. In this piece
of work, we attempt to understand environmental reporting as an environmental
marketing tool by focusing on the motivations, inconveniences, benefits, and GRI
G4 guidelines for reporting. We then analyse environmental reporting for the case
of the Meliá Group.
[spa] La comunidad internacional reconoce el papel de las empresas como actores
sociales y su papel para alcanzar los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS)..
Una de las herramientas de marketing más importantes para comunicar los retos,
objetivos y logros de las empresas en relación al medio ambiente es a través de
los informes anuales o las memorias de sostenibilidad. . El objetivo de este
trabajo es intentar entender la comunicación ambiental (environmental reporting)
como una herramienta de marketing enfocándonos en las motivaciones,
beneficios, inconvenientes, y en las orientaciones propuestas por GRI para
elaborar memorias de sostenibilidad. Además, analizamos la información
medioambiental comunicada por el Grupo Meliá.