dc.description.abstract |
: El present treball està centrat en l’estudi de les tècniques de tractament melòdic per
a l’ensenyança en infants. Tot i que la creació de melodies i el seu anàlisi s’inclouen als tractats
teòrics musicals, a les primeres etapes de l’ensenyament obligatori està present únicament com
a element creatiu manipulable de forma intuïtiva. L’objectiu principal d’aquest estudi és la
recopilació de tècniques de tractament melòdic, la selecció les més adequades per a la docència
als darrers cursos de primària, mostrant i valorant el funcionament de la seva aplicació en els
infants. Aquests objectius s’abordaran amb la compilació bibliogràfica i revisió de les
tècniques i la realització d’un estudi experimental aplicat a un centre docent. Aquest estudi
conclou que la permutació és la tècnica amb un major grau d’èxit, seguida de la seqüenciació,
ornamentació, reducció i retrogradació. No seria recomanable la inversió en aquesta fase.
L’edat, la capacitat pròpia de cada individu i el coneixement d’estructures melòdiques basat
en l’experiència musical prèvia són factors determinants en la qualitat compositiva de les peces
creades. A més, s’han compilat un total de 25 tècniques, de les quals 6 presenten una potencial
aplicació en aquesta etapa educativa. La incorporació d’estratègies compositives a primària ha
mostrat uns resultats positius en els aprenentatges aconseguits, creacions interessants i un
elevat grau de satisfacció de l’alumnat. A més a més, l’eficiència i viabilitat d’un procés
d’ensenyament-aprenentatge i la seva integració curricular demostren la idoneïtat d’incorporar
nous coneixements compositius en aquesta etapa de l’ensenyança / he present work focuses on the techniques of melodic treatment suitable for
teaching young learners. Although the creative process and analyses of new melodies are
included in theoretical musical treatises, at the early stages of compulsory education the
melody is only considered as a creative element that can be intuitively manipulated. The main
aim of this study is to gather the techniques of melodic treatment, select those suitable for
teaching at the last primary school grades and describe and evaluate its performance in
children. These objectives are addressed through a bibliographic review, a compilation of the
known techniques and an experimental study at a teaching centre. The study concludes that
permutation is the most successful technique at the primary school, followed by sequencing,
ornamentation, reduction and retrograde. However, the inversion would not be advisable for
students at this stage. The age, the individual skills and the known melodic structures based
on the previous musical experience are crucial factors that determine the compositional quality
of the created piece. Moreover, a total of 25 techniques has been compiled, 6 of them having
a potential application at this education level. The integration of compositional strategies in
primary school has provided positive learning achievements, interesting creations and a high
student satisfaction level. Moreover, efficiency and viability of the new teaching-learning
processes and its curricular implementation highlights the suitability of incorporating new
compositional knowledge at this teaching level. |
ca |