dc.description.abstract |
[cat] En l'actualitat un dels problemes als quals s'han d'enfrontar els professors de
ciències és la falta de motivació i interès dels alumnes cap a la seva assignatura.
Per tant, és treball del professor construir entorns d'aprenentatge rics, motivadors
i exigents. A més, aconseguir un aprenentatge significatiu en l'alumne és
fonamental per a modificar la seva estructura cognitiva i, en conseqüència
augmentar el seu coneixement. Per tant, és crucial que les activitats que es
plantegin despertin l'interès i curiositat i tinguin un atractiu especial que facin que
l'alumne s'impliqui amb les activitats a realitzar.
Per aquest motiu, es presenta una proposta didàctica innovadora basada en la
tècnica d'aprenentatge gamificació, de manera que els alumnes aprenguin i
afermin coneixements en un entorn lúdic, potenciant així una actitud positiva i
una major predisposició. Concretament, s'ha triat dissenyar i desenvolupar un
“Escape Room” educatiu, adaptat a l'assignatura de biologia i geologia dirigida a
estudiants de 4t d´ESO. Aquesta proposta té dos objectius: 1) dur a terme una
intervenció innovadora a l'aula de secundària a través del joc “Escape
Room”, per a aconseguir una millora en la motivació i en la comprensió de les
ciències i 2) completar les competències dels alumnes mitjançant la seva
participació en aquest joc. Com a component del currículum de l'assignatura de
biologia i geologia, aquesta activitat pretén afavorir l'aprenentatge mitjançant
l'adquisició d'una sèrie de competències clau. En concret aquestes
competències són: comunicació lingüística, competència matemàtica i
competències bàsiques en ciència i tecnologia, aprendre a aprendre,
competències socials i cíviques i sentit d'incitativa i esperit emprenedor i la
competència digital.
Aquest “Escape Room” educatiu està dissenyat perquè els alumnes treballin en
conjunt per resoldre trencaclosques o endevinalles, usant pistes, enginy i
estratègia per a aconseguir escapar en el menor temps possible tot utilitzant els
coneixements adquirits dins l’assignatura i posant en practica les competències
clau. Es pretén promoure una acció comunicativa, fomentant que els alumnes descriguin, interpretin i prediguin resultats de manera cooperativa entre iguals i
utilitzin l'entorn com a recurs didàctic. |
ca |