[cat] Els canvis socials, sanitaris, econòmics, polítics i culturals generats per pandèmia de la COVID19 han
originat, des del seu esclat a principis de l’any 2020, el tancament progressiu d’un elevat nombre de
comerços a la ciutat de Palma. Els petits comerços no han pogut fer front als deutes creixents que es
van generar amb el tancament obligatori de tota activitat econòmica no considerada imprescindible
durant la vigència de l’estat d’alarma declarat el mes de maig del 2020 i prorrogat fins a sis vegades el
juny de 2020. Aquest treball explora els efectes de la pandèmia d’aquests petits comerços del centre
històric de Palma, comparant la situació en l’estiu de 2021 en relació a la del 2020. Basant-nos en els
resultats obtinguts per Crespí (2020), s’ha fet servir l’eix La Seu-Plaça Espanya com a zona d’estudi
per ser la de major afluència de vianants i de densitat comercial del centre. Es conclou que les branques
comercials més depenents del turisme, com ara souvenirs i restauració, han estat les més sensibles als
alts i baixos de l’afluència turística. I s’ha identificat el preu del lloguer dels establiments, les
restriccions d’aforament i la tardança en l’arribada d’ajudes específiques com a determinants del
tancament definitiu dels comerços que no han pogut resistir a la crisi. Finalment, els que han aconseguit
mantenir-se poden acabar tancant si en els propers mesos l’activitat no es recupera o les ajudes promeses
no arriben.