Els escacs com eina transversal per aprendre matemàtiques

Show simple item record

dc.contributor Llorca Llinares, Esther
dc.contributor.author Monge Sánchez, Azahar
dc.date 2020
dc.date.accessioned 2021-11-15T13:34:12Z
dc.date.available 2021-11-15T13:34:12Z
dc.date.issued 2020-06-15
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/156128
dc.description.abstract [cat] Els escacs i les matemàtiques juntament amb la música comparteixen la bellesa i la potencialitat de ser llenguatges universals que fa que siguin disciplines ancestrals i d’un caire molt especial. Aquest treball se centra en la intersecció entre els escacs i les matemàtiques des d’un punt de vista didàctic i acadèmic. Des de fa ja un temps és una qüestió oberta si l’aprenentatge dels escacs incrementa el rendiment acadèmic en general, i en la competència matemàtica en particular. Les dues disciplines comparteixen aspectes com el desenvolupament de la concentració, el càlcul mental, el pensament crític i la recerca de solucions entre d’altres que fa pensar que la millora en una de les dues hauria d’afectar la millora de l’altra. En aquest document fem un recorregut per la relació entre les matemàtiques i els escacs, presentem la situació actual de la inserció dels escacs dins de l’àmbit escolar i proposem una seqüència de deu sessions amb activitats per treballar els continguts matemàtics de 1r d’ESO a través del mil·lenari joc de les 64 caselles. ca
dc.description.abstract [eng] Chess and mathematics together with music share the beauty and the potentiality of being universal languages. Therefore, they are ancestral disciplines of special taste. This thesis focuses on the intersection between chess and mathematics from a didactic and an academic viewpoint. It is an open question for a while if learning chess increments the academic performance in general, and the mathematical competence in particular. Both disciplines share the development of the following skills: concentration, mental calculation, critical thinking and search of solutions among others. These connections lead to believe that the improvement in one of them might affect the improvement of the other. In this manuscript, we firstly review the relationship between mathematics and chess. Afterwards, we introduce the current situation of the insertion of chess in the school environment. And finally, we propose a sequence of ten sessions with activities to work the mathematical contents of 7th grade through chess. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 373 - Ensenyament primari i secundari ca
dc.subject 51 - Matemàtiques ca
dc.subject.other Escacs educatius ca
dc.subject.other Didàctica ca
dc.subject.other Matemàtiques ca
dc.subject.other Pensament transversal ca
dc.subject.other Secundària ca
dc.title Els escacs com eina transversal per aprendre matemàtiques ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2021-06-30T11:02:51Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics