dc.description.abstract |
[cat] La Teoria Crítica de l’Escola de Frankfurt neix com a pretensió de superació de
la Teoria Tradicional afermada amb la raó instrumental, que indirectament havia
estat culpable de les més absolutes barbaries del segle XX. La Teoria Crítica
posteriorment influirà en el món de l’educació i sorgirà un enfocament crític de la
pedagogia que tindrà com a objectiu superar aquelles pedagogies tradicionals
basades en la instrumentalitat, la neutralitat i l’automatització per un altre model
educatiu crític, polític i emancipador.
Intentaré demostrar i justificar, per què aquest model tradicional ha quedat
ja obsolet i necessita renovar-se; i el per què és important que existeixi la
possibilitat d’implementar una pràctica docent basada en una pedagogia crítica
que orienti també el seu plantejament als fins i no només als mitjans, per tal de
formar ciutadans crítics i capaços d’autodeterminar-se, no sotmesos a interessos
i criteris aliens o dominants i capaços de qüestionar la realitat que els envolta
Crec que la filosofia és l’assignatura en què els plantejaments d’una
pedagogia crítica no només poden modificar aspectes concrets de la matèria
sinó que pot fonamentar tota la pràctica docent, la determinació dels continguts i
el disseny de la programació. Per això també presentaré, com a exemple, tres
propostes didàctiques (Valors de 3r, Valors de 4t, i Filosofia de 1r de Batx.) partint
dels principis, propòsits i mètodes que formulen alguns pedagogs que es situen
en posicions properes a una teoria crítica de l’educació. |
|