dc.description.abstract |
[cat] Nombrosos estudis assenyalen la importància del treball pràctic per l’assoliment
dels conceptes teòrics treballats en les assignatures sobre tot, les de ciències
(Barberá & Valdés, 1996; Plarromaní Català, 2007). Les ciències elaboren
models que intenten explicar els fenòmens naturals. Aquests models resulten
complexos d’elaborar i d’entendre per l’alumnat, degut a que requereixen una
capacitat d’abstracció i d’imaginació considerable. Amb el treball pràctic es
materialitzen els models científics teòrics en experiències reals. És així com el
treball pràctic s’ha concebut com un dels pilars fonamentals de la didàctica,
concretament, a l’ària de Biologia i Geologia (Shiland, 1999).
És un fet que els adolescents d’avui dia viuen en un entorn on la majoria de la
informació que reben és a partir d’experiències digitalitzades en format vídeo,
viscudes per altres persones. Per això, el present treball es basa en recalcar la
importància del treball pràctic per la proporcionar un aprenentatge significatiu als
alumnes de l’assignatura de Biologia i Geologia a primer de batxillerat. Així,
primerament es fa una reflexió sobre el treball pràctic i la seva aplicabilitat i tot
seguit, una proposta didàctica basada en el treball pràctic concretament, les
pràctiques de laboratori, enfocat en el contingut curricular de l’assignatura de
Biologia i Geologia al nivell de primer de batxillerat, seguint el mètode científic
com a mètode d’aprenentatge, sense deixar de banda el caire competencial.
Concretament, es tracta de 7 pràctiques on es proposa la incorporació de treball
pràctic, com experiències de laboratori diverses que permeten l’enteniment del
contingut teòric en el seu context natural. Les pràctiques proposades han estat
confeccionades per tal que l’alumnat es trobi davant situacions paregudes a les
del treball científic. S’exposen, els recursos necessaris, els coneixements previs,
els objectius, els continguts treballats, les competències i l’avaluació de cada una
de les pràctiques. |
ca |