[cat] El Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s’estableix el currículum de l’educació
secundària obligatòria a les Illes Balears, desenvolupa les prescripcions de
l’assignatura Llengua Catalana i Literatura en aquesta etapa. Un dels trets que
caracteritzen l’ensenyament de la matèria és la voluntat de donar un enfocament
comunicatiu a l’ensenyament de llengües. De comunicació, n’hi ha de molts tipus.
Un d’aquests tipus és la comunicació folklòrica. El concepte de comunicació
folklòrica, desenvolupat pels estudiosos del folklore, no es preveu de manera
explícita en el currículum. No obstant això, a partir d’un seguit de justificacions i
teories que en aquest treball es presenten, es pot demostrar que hi pot encaixar
a la perfecció.
Així, partint d’un bloc teòric en què es desenvolupen tots els aspectes i
requisits que giren entorn de la teoria del folklore i del marc legal que subjecta
l’ensenyament de llengua catalana i literatura a l’ESO, s’ha dissenyat una
proposta didàctica orientada a l’ensenyament de la matèria a partir de la
comunicació folklòrica. Una de les configuracions artístiques que s’adapten a
aquest tipus de comunicació és el mem. Els mems, aquelles imatges de to
humorístic que acompanyades de text circulen amb tanta facilitat pels dispositius
electrònics, esdevenen un recurs més per a assolir els objectius i les
competències clau fixades en una proposta didàctica dirigida a alumnes de 4t
d’ESO.
El moment d’excepcionalitat de pandèmia mundial en què s’ha elaborat el
treball mena a adaptar-se a les circumstàncies socials i personals dels alumnes.
En aquest sentit, les tecnologies de la informació i la comunicació esdevenen
una eina clau i imprescindible per a poder afrontar noves metodologies
d’ensenyament. Inspirar-se en un confinament ha permès constatar la necessitat
de formar-se prenent com a horitzó les noves maneres d’ensenyar llengua i
literatura. En definitiva, el treball dissenya una proposta didàctica en què a través
de mems i formulacions d’unes activitats específiques es pretén la consecució
dels objectius i competències plantejades per a alumnes de 4t d’ESO.