[cat] La inclusió és un dels patrons més importants en l’educació d’avui en dia. A la
nostra societat existeixen una gran quantitat de casos on s’exposen situacions
de discriminació o marginació dins de l’àmbit escolar. Els alumnes que pateixen
qualque tipus de minusvalia funcional o física no són menys importants en
l’atenció a la diversitat del nostre sistema educatiu.
El Disseny Universal per l’Aprenentatge (DUA) aplica fonaments com la
flexibilitat, l’accessibilitat, la claredat o la comprensió al camp de l’ensenyament
i l’aprenentatge. Es tenen en compte totes les possibles necessitats d’un alumne
i l’engloba d’una manera totalment universal per poder dissenyar un
ensenyament el més adaptat possible i, així, potenciar les capacitats de
l’alumnat.
La DUA té present molts aspectes que diferencien la manera d’aprendre i
d’assimilar els conceptes per part dels alumnes, que és un dels elements
imprescindibles de l’educació inclusiva, juntament amb la forma amb la qual
l’alumne aprendrà i el perquè haurà d’assolir certs coneixements.
El desenvolupament d’aquest Treball de Fi de Màster té com a objectiu realitzar
una proposta educativa adaptada a un cicle de Formació Professional amb
alumnat que necessita adaptacions instrumentals o de materials per potenciar el
seu aprenentatge i no caure en una possible exclusió del ritme normal
d’aprenentatge, tenint en compte tots els aspectes que pot incorporar el Disseny
Universal al nostre sistema educatiu.