[cat] El present estudi mostra la viabilitat de treballar les Ciències Socials a partir del
patrimoni i la història local, mitjançant propostes pedagògiques vinculades als
itineraris didàctics.
La situació actual de l’educació formal vers el patrimoni cultural no és quelcom
encoratjador, en tant i en quant és considerat com un element auxiliar al
currículum de les ciències socials i, quan es inclòs, el tractament és
descontextualitzat, a través de recursos distants i amb poc vincle amb l’alumnat.
Per això, les tres propostes parteixen de la idea de treballar el patrimoni cultural
local i proper com a eina i exemple del context històric corresponent, posant en
valor procediments i destreses cabdals per a l’educació com són l’aprenentatge
a través del descobriment, de la mirada, la deducció o la comparació. Es
fonamenten, llavors, en una metodologia d’aprenentatge basada no només en
les competències bàsiques i en l’educació cooperativa, sinó que es treballa a
través de recursos, eines i fonts característiques de la investigació històrica i
humanística, bàsiques per a qualsevol desenvolupament curricular, però moltes
vegades poc considerades.
[eng] The present study shows the viability working the Social Sciences from the local
heritage and history, through pedagogical proposals as didactic itineraries.
The current situation of formal education regarding cultural heritage is not
encouraging, because it's considered as something auxiliary in the social
science curriculum. And when it's included, the treatment is decontextualized
through distant resources and with not much connection with the students. For
this reason, the three didactic proposals are based on the idea of working with
local and nearby cultural heritage as a tool, placing value on procedures and
4
skills that are capital, such as learning through the discovery, the look, the
deduction, or the comparison. They three are based on a learning methodology
based not only on basic skills and cooperative education, but also on working
through resources, tools and sources characteristic of historical and humanistic
research basic to any curricular development, but often inconsiderated.