[cat] Als darrers anys, el saber i la sensibilització sobre el concepte de violència de
gènere ha augmentat al nostre país. Obtenint així, lleis específiques per a la
protecció i prevenció d’aquesta classe de violència. Tot i això, les
discriminacions per raons de gènere continuen estant molt present a la nostra
societat convertint-se en una preocupació de salut pública i inclús d’un abús
dels Drets Humans. Per aquesta preocupació, l’objectiu del present treball ha
estat revisar les idees de violència de gènere i coeducació, a més de
contextualitzar-les a l’etapa de l’adolescència. S’han revisat 14 Plans de
Convivència de 14 centres educatius, instituts públics i concertats del municipi
de Palma, analitzant si contenen allò especificat a la llei vigent respecte a les
mesures per a la localització i eradicació de la violència de gènere i si està
present la coeducació als documents d’aquest centres escolars. L’anàlisi s’ha
desenvolupat emprant una rúbrica d’avaluació elaborada a través dels
continguts de la legislació vigent. Els resultats han reflectit que un 45% de les
qüestions plantejades a la rúbrica, extretes del que han de contenir els
documents de centre per a fomentar una perspectiva en igualtat i coeducació,
no estan presents als documents analitzats. S’ha de prioritzar impregnar tots
els documents de centre de la perspectiva de gènere, a més, d’impulsar, tal
com dicta el Govern de les Illes Balears, l’establiment d’un Pla d’Igualtat.
L’orientador/orientadora ha de contribuir activament en la creació, establiment i
seguiment d’un PI als centres. A més, de col·laborar per a què tot el col·lectiu
educatiu, famílies, alumnat, i docents, estigui d’acord per a cultivar la
coeducació al centre i canviar la construcció social actual predominant. Devem
ser justos i treballar per aconseguir una no discriminació per raons de sexe a
través d’una educació plena davall la premissa de la coeducació i amb l’ajuda i
la implantació d’un PI.
[eng] In last years, knowledge and awareness about the concept of gender violence
has increased in our country. Consequently, we have obtained specific laws for
the protection and prevention of this type of violence. However, gender
discrimination continues to be very prevalent in our society, becoming a public
health concern and even an abuse of Human Rights. For this concern, the aim
of the present work has been to review the ideas of gender violence and coeducation, in addition to contextualize them in adolescence. 14 Coexistence
Plans of 14 schools, public institutes and subsidized schools in the municipality
of Palma have been reviewed, analyzing whether they contain what is specified
in the current law regarding the measures for the location and eradication of
gender violence and whether it’s present the co-education in the documents of
this school. The analysis has been developed using an evaluation rubric
developed through the contents of current legislation. The results have reflected
that 45% of the issues raised in the rubric, taken from what the center
documents must contain to promote a perspective on equality and coeducation, are not present in the documents analyzed. Our priority must be
given to impregnating all the center documents from a gender perspective, as
well as promoting, as dictated by the Government of the Balearic Islands, the
establishment of an Equality Plan. The educational counselor should actively
contribute to the creation, establishment and monitoring of an EP in the centers.
In addition, to collaborate so that the whole educational group, families,
students, and teachers, agree to cultivate co-education in the center and
change the current predominant social construction. We must be fair and work
to achieve non-discrimination on the grounds of sex through full education
under the premise of co-education and with the help and implementation of an
EP.